• emm77

Broccoli, blomkål

Såg tidigare tråd här om broccolibiffar,
    och eftersom jag älskar både broccoli och blomkål
    men har dålig fantasi, söker jag nu RECEPT på mat
    med en eller båda dessa "huven"!

• Svar på tråden Broccoli, blomkål
  • sleeping sun

En jättegod soppa

Broccoli och morotssoppa

2 st morötter
    2 st broccolistånd
    1 st liten gul lök
    6 dl vatten
    0,5 dl crème fraiche
    salt och peppar
    1buljongtärning

Gör så här:
    Dela broccolistånden i små buketter och skär stammen, förutom delen längst ner, i skivor.

Hacka löken och fräs den mjuk i en kastrull.

Häll i hälften av vattnet och 1 buljongtärning.

Lägg i broccolistammarna och morötterna och låt koka några minuter innan du häller på resten av vattnet och buketterna.

Koka tills broccoli och morotsbitarna är mjuka och ta sedan kastrullen från plattan.

Mixa till en slät soppa (använd mixerstav) och rör sedan ner crème fraichen.

Peppra och smaka av med salt.

• emm77

Tack, jag älskar soppa så den ska jag prova.

Ngn mer?

• Mithera

En supergod blomkålssoppa som min svärmor brukar göra...

Fräs 1 hackad purjolök och 1 hackad vitlöksklyfta i smör.
    Tillsätt 1 liter vatten och 2 grönsaksbuljongtärningar.
    Lägg i 1 blomkålshuvud i bitar, 1 knippa dill (hackad), 2 dl grädde (valfri fetthalt), salt & peppar.
    Koka tills broccolin är mjuk och mixa sedan slätt.

Servera ev. med skalade räkor i.

• Mithera

Min kompis brukar göra en gryta/soppa med röda linser och broccoli. Supergod som den är eller tillsammans med makaroner....

Hon brukar koka röda linser i rikligt med vatten och tom kha-kryddpasta (finns i thai affärer). När linserna nästan är färdiga (vilket inte tar mer än 10 minuter) häller hon i massor av fryst broccoli och sedan får det puttra tills broccolin är klar.

Enkelt, snabbt och gott .

• AnnaK

Gratinerad Blomkål
    4 Personer

1 Blomkålshuvud Salt
    3 tb Smör
    3 tb Vetemjöl
    1/2 l Mjölk
    2 Äggulor Riven ost

Ansa, skölj och koka blomkålen lätt i saltat vatten. Smält smöret, pudra över mjölet. Värm mjölken och späd med den under omrörning. Ta kastrullen från värmen och vispa ner äggulor. Slå såsen över kålen och strö över riven ost. Gratinera i 250 grader till såsen fått lite färg. Servera med till exempel rökt skinka, korv eller kassler

• BROCCOLLI

Hej! Jag som kallar mig brocolli här, eftersom det är så jäklars gött , känner mig manad att svara Gå in på www.tasteline.com och bli gratis medlem - där kan man söka olika recept, det finns allt från drycker till mat!! Jättebra sida!

Bon apetit

• emm77

TACK FÖR ALLA SVAR!
    Fortsätt gärna med fler recept

• juni mamma

Brukar äta blomkålsmos ist för vanligt mos (GI-vänligt). Busenkelt. Koka blomkålen som vanligt. Häll av vattnet, tillsätt lite smör, peppar och salt och mixa ihop med t.ex. mixerstav. Klart!

Svar på tråden Broccoli, blomkål