• QuteCat

Ni som fått MA/MF nyligen .. fortsätter ni med FOLSYRA?

Funderar själv om jag ska fortsätta knapra på folsyra efter mitt MA för en vecka sedan..

Hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som fått MA/MF nyligen .. fortsätter ni med FOLSYRA?
  • Gruffalo

Hej, beklagar ditt ma!
    Oj, jag har inte ens tänkt på det utan knaprar på som vanligt. Jag äter såna där kombitabletter med vitaminer och folsyra. Hade ma som blödde ut av sig själv nu i veckan.... Tänker nog fortsätta eftersom vi tänker köra igång direkt.

• Sara 1980

har oxå fortsatt äta folsyra då vi tänkt försöka direkt igen, väntar nu på första ÄL. Jag resonerar som så att eftersom det är bra redan från början i graviditeten så kan jag lika gärna fortsätta. Dessutom så är för mycket folsyra inte skadligt utan försvinner isåfall ut med urinen. Fortsätt du knapra om du känner för det

• Annelie81

Fortsätter också att äta folsyra, vill ju bli gravid igen snart!!!!!!!!!!!

• Knutan

Har man lättare att bli gravid också om man äter folsyra? Någon som vet?

• Sara 1980

En del påstår att man skulle bli det men tror själv att det tyvärr är en myt... Men jag är ingen expert

• Annelie81

Hitta denna info. Man blir allstå inte lättare gravid men...

Folsyra är extra viktigt för fosterutvecklingen direkt vid befruktningstillfället och under graviditetens första månader.

Kvinnor som planerar graviditet rekommenderas inta minst 400µg folyra per dag. Gravida och ammande  rekommenderas likaså av Socialstyrelsen att öka sitt intag av folsyra till 500 µg per dag. Folsyratabletten är anpassad efter denna rekommendation för gravida och ammande.

• mrDef

Folsyra och andra B-vitaminer är ju inte fel att ta även som extra tillskott. Är 99% säker på att de flesta har någon brist eller är i behov av B-vitaminer!

• Sandraw76

Jag fick ett missfall i v 23+0 och jag fortsätter äta mina vitamineral. Du ska helst ha ätit folsyra minst 400mikrogram om dagen i några månader för att minska risken med missbildningar på fostret som ryggmärgsbråck mm. Det har inget att göra med att chansen ökar att bli gravid utan att när man väl blir det så ska fostret klara sig bättre. Det jag fick äta efter missfallet för att snabbt kunna försöka igen var järntabletter. Men annars tror jag att om man verkligen vill ha barn så kan man när man försöker dricka mindre kaffe, icke röka samt mindre alkohol är väl de vanliga råden. En hälsosam kost skadar inte heller. Jag hoppas det är svar på dina frågor.

• blingring

Gränsen på rekommenderad dos/dag är ändrad till 500 µg/dag. Samma som de brukar vara i en tablett, apotekets bl.a. I multivitaminer får ni kolla i innehållsdeklarationen, oftast inte lika mkt.

• Tant Green

Jag fortsatte med Mitt val kvinna hela tiden, och när jag blev gravid igen efter mitt andra mf så fick jag starkare folsyra-tabletter utskrivna för att det skulle kunna hjälpa till att "stärka" fostret. Jag vet inte om det var det som gjorde susen, men tredje gången blev det en frisk tjej i alla fall

• Tant Green

Folicin tror jag de hette, men jag minns inte hur starka de var.

• QuteCat

Okej...

Allt bra denna morgon..?
    Jag sitter här och är lite fundersam.. gjorde en skrapning förra tisdagen.. idag såg jag ÄL-trådar (!) kan väl inte redan ha kommit igång? Om det skulle vara så..så skulle jag bli lycklig!

• Sara 1980

QuteCat: Verkar som om allt är väldigt individuellt efter skrapning, så det är säkert fullt möjligt att ÄL är på gång. Lika väl som en del som får vänta flera månader på ÄL. Läste någonstans här på FL om någon som fått ÄL innan hon skrapades. Det upptäcktes på VUL, och dom trodde det berodde på att fostret avstannat ganska långt tidigare. I vilket fall så håller jag tummarna för din skull! Upptäckte själv trådflytning idag och jag är på dag 19 sedan skrapning, fast man vågar ju knappt hoppas att det är ÄL på gång. Lycka till!

Svar på tråden Ni som fått MA/MF nyligen .. fortsätter ni med FOLSYRA?