• Ensamheten

Olagligt låg lön??

Har en fråga åt min bror.

Han är 20år och arbetar som golvläggare. Han har jobbat till och från i ett år och är fast heltidanställd sen ett år tillbaka. Han är med i byggnads fack.

Han tjänar just nu 76kr/h!! Är detta rimligt???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-29 18:37:35:
    Han har jobbat till och från i 3år men är fast heltid sen 1år ska det ju stå *ler*

• Svar på tråden Olagligt låg lön??
  • Lola Jämtland

Har han nån utbildning? Sånt spelar oxå in....

• LillaLinan

Ensamheten: Låter verkligen INTE rimligt!!! Vore jag din bror skulle jag prata med arbetsgivaren/ringa facket BUMS!

• NyfikenRosa

om han är med i facket kan han ju prata med dem. de vet vilken lön han har rätt till

• Ensamheten

Han har 3årig gymnasieutbildning. Jo jag vet att han borde ringa facket men han drar sig av någon anledning.

• Ensamheten

Han har jobbat till och från i 3år men är fast heltid sen 1år ska det ju stå *ler*

• Lola Jämtland

Jag sökte på ams.se o fann detta:

"Lönerna varierar med arbetsgivare storstad eller glesbygd, ackord eller timlön men de flesta golvläggare tjänar mellan 130 och 170 kr per timme år 2005."

• KimKebab

Om han inte gått byggskola/ lärling eller något liknande i 5 år innan han blev heltidsanställd så är lönen mycket rimlig.

I byggbranchen har man en lönetrappa, dom som kommer utsom lärlingar tjänar i princip inget, runt 63 i timmen som startlön. Vartefter timmarna går så ökar också lönen. När du jobbat totalt 6800 timmar (har jag för mig) så är du fullbetald.

• NyfikenRosa

dumt att dras sig för det när man borde tjäna 130 timme enl ams

• KimKebab

"Han har jobbat till och från i 3år men är fast heltid sen 1år ska det ju stå *ler* "

Jaha, men fråga honom hur många timmar han jobbat, det MÅSTE man veta. Sedan kollar han med facket vilket steg på lönetrappan han är (kan variera några kronor från olika inriktningar inom bygg).

• NyfikenRosa

Som sagt.. om man undrar så får man ju ta reda på det. Hur mycket tjänar hans kollegor som är lika gamla?

Svar på tråden Olagligt låg lön??