• Glass

Vad är "vuxen"? Är bra eller dåligt att vara "vuxen"?

Jag har kompisar som säger att de aldrig vill bli vuxna, de är runt trettio-förtioårsåldern.
    Jag har kompisar som hävdar att jag håller på att bli vuxen, jag är 30.

Är det på något sätt "fult" att vara vuxen?

Jag anser att jag är vuxen eftersom jag tar ansvar för mitt liv och det jag ska ta anasvar för. Det betyder inte att jag inte kan göra "barnsliga" saker.
    Eller är jag inte vuxen, för att jag inte lever i en familj med barn?

Vad är er syn  på saken?

• Svar på tråden Vad är "vuxen"? Är bra eller dåligt att vara "vuxen"?
  • Tyche

Att vara vuxen är väl lite att bli tråkig oxå? Eller har jag missförståt? Det är väl så att när man blir vuxen har man inte roligt längre, man bara jobbar och betalar räkningar?

Personligen anser jag att man är vuxen när man tar ansvar för sitt eget liv och i viss mån andras.

Mama Didn't Raise No Fool
  • Tant Green

Jag ser bara positiva saker med att vara vuxen. När man är ung vill man ju ofta verka äldre och mer mogen, så då vågar man inte vara barnslig när man känner för det. Men när man verkligen är äldre och mognare på riktigt, då kan man ju göra precis som man vill och behöver inte låtsas någonting Att bli 30 tyckte jag var en höjdare, då kände jag mig så vuxen att jag inte längre behövde låtsas vara det Ofta bryr man sig ju också mindre om vad andra tycker också när man blir äldre, så man kan slappna av mer.

Visst måste man ta ansvar också, om man vill kalla sig vuxen, men så himla jobbigt är det väl inte?

• Thaleia

Att vara vuxen är att kunna ta ansvar för sina handlingar, att ta ansvar för sitt liv, att våga vara vuxen med sina barn och även att våga vara lite barnslig då och då!

• Glass

Flyttar denna till filosofi, en kategori som jag helt missat att den kommit

• MSI

Det är nog den gamla bilden som man fick när man var barn som spökar. När man blir vuxen har man inte roligt längre, man får inte leka och busa med kompisar utan man måste alltid jobba, betalar räkningar och ha ansvar etc.Dvs livet tog lite slut när man blev vuxen.

Nu när man är vuxen är det väl lite mer "jag vill inte bli gammal" som spökar.

• Ejnie

"Att inte bli vuxen" ser jag som negativt om det gäller någon som är över 20, det indikerar att man är oansvarig.
    Att vara lekfull är inte detsamma som att inte vara vuxen.

• Lejonets unge

Visst finns det en skala av vuxenhet?!

Vuxen: att ta ansvar för sej själv och sitt eget liv.

Vuxnare: att ha ansvar för nån annan (typ barn), och hantera det på ett sjysst sätt.

Vuxnast: att klippa ut rabattkuponger, sätta dem på kylskåpet, komma ihåg att ta med dem till rätt affär samt komma ihåg att lämna dem till kassörskan. Som mamma alltid gjort.

Svar på tråden Vad är "vuxen"? Är bra eller dåligt att vara "vuxen"?