Oja! Visst kan man hitta nya vänner i vuxen ålder!
Jag minns att någon en gång sa att "efter gymnasiet får man inga nya vänner". Jättedumt.
Nya vänner -- och då menar jag vänner, inte bekanta -- har jag hittat:
* på universitetet
* i studentkorridoren
* i bostadsrättsföreningens styrelse
* bland kompisars kompisar
* bland arbetskamrater
* bland makens vänner
* bland gamla kompisar från dagis (!) som jag har råkat springa på igen
Ett tag, strax efter universitetet, var jag i ungefär samma situation som du -- mina gamla kompisar och jag hade kommit i helt fel fas eller helt enkelt tappat intresset för varandra. En dag, när jag hade ringt runt bara för att ha någon att snacka med men alla var upptagna, blev jag förbannad, satte mig ner och gjorde upp en lista på folk i bekantskapskretsen (kollegor, gamla studiekamrater etc.) som jag kände att jag ville umgås mer med. Och så såg jag till att locka med dem (tre stycken i första omgången) på en öl under de närmaste veckorna. Och det funkade! Fyra år senare umgås jag med alla tre, en mer regelbundet än de andra två, men jag räknar dem alla till mina vänner.
Man ska inte vara så himla rädd -- som jag var ett tag -- för att folk tycker att man är dum eller så tråkig att de inte vill vara kompisar med en ... Tycker man själv att en person är trevlig och kul att snacka med, är det oftast ömsesidigt!
Sen kan jag säga att en hel del av de gamla vännerna som varit tillfälligt försvunna i perioder har dykt upp igen. Livet funkar liksom så ibland. Jag har satsat ganska mycket på "safety in numbers": en stor bekantskapskrets är inte att förakta, man behöver inte vara bästis med varenda en som man umgås med. Så jag har en stor födelsedagsfest varje år -- en enkel tillställning med pastasallad etc. där alla tar med sig sin egen dricka, blir lite fulla och dansar in i möblerna!
Lite som festerna när man var glad student! Nu när nästan alla är mellan 30 och 40, har familj och barn och mest går på parmiddagar är det den enda festen i sitt slag, och folk tycker att det är askul. Fullt hus varje år!