• molvig

taxi till BB eller??

HEJ!
    Vi har ingen bil så nu undrar vi lite över hur vi skall ta oss till förlossningen....Har för mig att vissa taxibolag inte vill köra kvinnor som är påväg att föda.Är det sjukresor man skall ringa?Man kan ju inte ringa ambulans det är ju lite väl dramatiskt.Vi bor i Göteborg och skall föda på Östra.
    Jättetacksam om det är någon som vet!
    Molvig

• Svar på tråden taxi till BB eller??
  • Camillie84

Jag åkte taxi o det va inga problem! Bor i sthlm.

• MSI

Ring det taxibolag du brukar anlita och fråga? När jag körde taxi en gång i tiden så hade vi ingen sådan policy iaf.

• nelle87

Jag fick info om det via bm. Här finns det nån slags sjukresebil man får åka med, mkt billigare än taxi och är tillgänglig dygnet runt såklart!
    Vet inte hur det är i Göteborg då men...

• getingmidja

Här i Uppsala län kan man åka med sjukresetaxi, kostar bara 60:-.

• FredrikaS

här i alingsås, som nästan är i gbg ju, ringer man sjukresor som anlitar taxi o betalar 150 kr till bb.. för oss till borås då, fast vi får ju åka till gbg också om vi vill!

• caesar
    jag vet att i sthlm så ersätter dom 140 kr allt över det får ni betala.

så det tycket jag va en bra lösning om man inte har en bil.
    ღ Caesar och Diesels mam Gabbi ღ
  • Nasse1977

Vart ska man ringa om sjukresetaxi i sthlm?
    De vanliga taxibolagen som har ngn specbil..? Eller ngt spec nummer?

• mästerkattenistövlar

Vi blev rådda att åka taxi till förlossningen i veckan, och då bekostar landstinget resan. Betalade alltså resan nu, men ska skicka in kvitto osv. och får då ersättning. Antar att det funkar likadant när bebisen väl ska ut. Jag har då ingen lust att åka buss då iaf!

• Soffen

Vad generöst med sjuktaxipriser, det hade jag aldrig hört talas om. Vi funderade på taxi ett tag för att slippa parkeringsbekrymren, men samtidigt kändes det bökigt att ha med all packning i taxin som sedan måste tas ut från bilen direkt och med in på förlossningen (bilstol och diverse väskor). Iofs kanske mannen kan hämta vissa grejer ngr dagar senare om man ligger kvar ngr dagar. För oss blir det förmodligen rätt odramatiskt eftersom jag tror att jag blir igångsatt och då har gott om tid att ta egna bilen till BB.

Jag har inte heller hört talas om att vissa taxiboalg skulle säga nej till att köra kvinnor med värkar till förlossningen.

• Anirac76

Jag bor i göteborg och när jag födde mitt första barn tog vi taxi. Har inte hört att de inte vill köra.

• goldenlion

Hej Molvig!
    Jag fick ett papper från BM med följande information:

Sjukresa - taxiresa till förlossningen samt hem från BB-avdelningen.

Beställer du resan på tel.nr 031-419650 dagtid vardagar, 031-419545 övrig tid, betalar du 150:- per resa.

Beställer du resan på Taxi Göteborg tel 031-650000 eller Taxi Kurir tel 031-272727, betalar du hela beloppet. Om kostnaden blir över 150:-, spara kvittot samt begär ett intyg från sjukhuset att du fått barn, och skicka dessa till adress nedan.
    Västra Götalandsregionen
    Sjukhusenheten
    405 44 Göteborg

Själv slapp jag ta taxi eftersom syrran var ledig och körde oss

Lycka till!

• Tekla Maräng

getingmidja

Dumt av mig att starta en ny tråd om detta utan att söka inlägg först, hihi.

Vet du vart man kan få tag i numret till taxi här i Uppsala? Alltså när man ska till/från BB.

Svar på tråden taxi till BB eller??