• Nisen

Hur säker är kopparspiral??

Jag får sådana humörsvängningar utav minipillrerna jag äter.
    Funderar på att byta preventivmedel. Vad har ni för tips.
    Hur fungerar en kopparspiral??

• Svar på tråden Hur säker är kopparspiral??
  • hemlis

Lika säkert som p-piller, ca 99%.
    Ett säkert preventilmedel alltså.
    Har haft det i 7 år.

• hjohanna

gjorde de ont att sätta in den? Har en kompis som sa att det var fruktansvärt. Pöss o Köss

• Bondjäntan

Ta en Ipren innan du ska sätta in den så känns det nästan inte alls!!  Blir som en menssammandragning! 

Jag testade också minipiller men blev en ragata av dem, så nu testar vi sprial. Funkar utmärkt hittills!

• Grisaknorr

Jag blev gravid med min koppar spiral och fick då veta att den är långt mycket osäkrarae än p-piller... kan inga procent, bara så läkaren sa till mig....

• BabyBus

Jag hade också kopparspiral förrut, och min gyn sa också att den inte alls va lika säker som tex p-piller...

• Fru Myhr

Vet typ 4 stycken som blivit gravida/fått utomkveds med kopparspiral, inget jag någonsin kommer utsätta mig för. Den är inte 99% säker som p piller.

S + M = Sant
  • Fru Myhr
    StoltMama skrev 2006-08-02 02:27:09 följande:
    känner en som blev gravid tre ggr av spiralenFrån Början Till Slutet!
    Tror inte det var AV spiralen
    S + M = Sant
  • MariaViktor

jag ska sätta in en på fredag min bm sa att den var lika säker som p-piller!

ja det kan ju inte bli mer osäkert än vad det är nu! Jag har minipiller och glömmer dom titt som tätt så jag har mens typ alltid nu

• Kantarellen

produktbladet som följer med den vanligaste spiralen säger att den ar en säkerhet på 99,4% (eller om det tom var 99,6). detta förutsätter naturligtvis att spiralen sitter rätt. Ppiller säkerheten är beroende av att tabletternas ta varje dag, vilket inte spiralen är på smma sätt.

• StoltMama

Fru Myhr

Haha... visst de e sant, men jag menar att hon hade den som prev.Generad

Från Början Till Slutet!
  • Celda

Fick reda på att hormonspiral = 99,9% säkerhet
    Kopparspiral = ca 97%

• Coursell

Hm...jag har hört att den är 98% säker. Har satt in kopparspiral 4 ggr på 11 år. (om jag minns rätt). (Fick plocka ur och sätta in en ny en gång när den hamnat snett)
    Jag har aldrig kännt någon smärta över huvudtaget när de satt in den och inte heller när den tas ur.
    Jag har inte blivit ofrivilligt gravid, utan bara när jag tagit ut den med det syftet.

Jag tycker den är helt kanon, även om jag har förstått att många här på fl har haft problem med dem.
    PROVA säger jag bara. Funkar det inte så byt. Enligt mig själv så finns inget bättre.

• Petre

Hormonspiralen är säkrare. Och enligt min bm så motsvarar de hormoner den avger ett minipiller i veckan. Hon rekomenderade den till mig eftersom jag inte kan ha p-piller, minipiller eller kopparspiral.

• Trancequeen

Angående hormonspiral så sa min barnmorska att hormonerna bara verkar lokalt och skulle därför inte ge samma biverkningar som p-piller med humörsvängningar, men jag blev en ragata av den. Nu har jag haft kopparspiral i 1 år och den funkar väldigt bra! Den nya generationens spiralen, Levonova, är 99,9% säkra, förutsatt att den är insatt på ett korrekt sätt.

Svar på tråden Hur säker är kopparspiral??