• Indigo

Farligt att gunga babysittern?

Det här låter säkert jättetöntigt men jag har lite svårt att släppa det. Vår son, som är tre månader och väger över 6 kilo, sitter i babysittern ibland (inga långa stunder med tanke på den känsliga ryggen) och jag brukar gunga honom lite lätt med foten om jag t.ex. sitter bredvid och äter. Han verkar tycka att det är skönt eftersom han slumrar till lite grann. Det borde vara ungefär samma sak som när han somnar i vagnen av rörelsen. När svärfar var på besök senast påpekade han att det där gungandet kunde vara farligt för barnets lilla huvud, jag antar att han menade att de kan få hjärnskador (lite språkförbristningar där). Men det KAN det väl ändå inte vara? Eller? Fånigt, jag vet, men jag blev lite osäker... (Neurotiska mamman, det är jag.)

• Svar på tråden Farligt att gunga babysittern?
  • Nightwish

Nej det tror jag inte är nån fara. Isåfall skulle man nog vara tvungen att gunga väldigt kraftigt!

• gizen77

jag tror inte att det kan vara skadligt... Måns slumrar ofta till i babysitterna när vi gungar honom lite lätt tex när vi käkar middag... det är ju inte så att du tjongar babysittern så pass att hans huvud går i golvet

• delifi2

så länge man gungar försiktig så e d ingen fara, men man ska inte gunga för häftigt eller slänga barnet i luften för då kan dom få hjärnskakning

• Indigo

Nej då, jag gungar bara lite lätt sådär. (Ingen katapultbebis, nej ;) Svärfar hade sett något program på CNN om gungande generellt men mammor i alla tider har ju gungat sina små, eller hur?

• delifi2

an ska inte leka för häftigt med barnet tex

för d kan faktiskt vara farligt, man ska tex inte kasta upp barnet i luften, eller gunga det för häftigt
    svårt att förklara hur mycke man kan gunga ett barn d man måste tänka på att "bitarna" i huvud inte sitter fast.

men dom flesta gungar ju sitt barn försikigt

• Jennie Brunflo

Det är absolut inte farligt om man bara mysgungar.

I USA (där de kära CNN-programmen kommer ifrån) har de flesta babysitters med inbyggd gung som går på batteri.

Så du, det är helt ok att gunga honom

Hade han inte gillat det hade han protesterat, inte somnat.

• Indigo

Inbyggt batteri? Jag sa till min sambo häromdan att i staterna har de säkert vaggor som gungar automatiskt, så det var ju inte långt ifrån ;)
    Det är klart att jag är försiktig med lillens nacke och huvud och egentligen tror jag att man har en ganska naturlig känsla för var gränserna går. Svärfar kanske inte har stenkoll på bebisar direkt heller...

Svar på tråden Farligt att gunga babysittern?