• Plutten forever

ÄR det verkligen farligt att dricka kaffe?!

Alltså, jag undrar verkligen. Jag dricker kaffe varje dag, känner inget motstånd mot det alls. Jag är i vecka 9. I livsmedelsverkets rekommendationer står ju om fisk, ost osv, men inget om kaffe. Ändå verkar den allmänna uppfattningen vara att man ska sluta med det under graviditeten?

Någon som vet hur det ligger till?
    På vilket sätt kan barnet skadas av koffein?

• Svar på tråden ÄR det verkligen farligt att dricka kaffe?!
  • Heidi1

koffeinet e inte nyttigt för någon..vet dock inte hur d skaddar...men dom säger 3 koppar kaffe om dagen e ingen fara el 5 koppar te om dagen.

• Fåret Shaun

3 Koppar kaffe, eller 5 koppar the per dar är rekomendationen. Man ska även undvika dricka stora mängder av coca-cola då även det innehåller koffein

• Plutten forever

ok, tack för svaret. Jag dricer ungefär 3 koppar. Kan dra ner på det t.o.m, bara jag får mitt morgonkaffe!
    Men läsk dricker jag aldrig, det är inte gott enligt mig.

• Karobe

Du kan ju tänka som så att det är precis som med alkohol, allt du får i blodomloppet får bebben också förr eller senare i sitt blodomlopp, och h*n har ju inte samma koffeinrestistens som du har, vilket leder till koffeinhög bebbe.
    Jag drack en eller annan kopp kaffe när jag var gravid, men jag undvek att göra det för ofta (i början när jag mådde illa ville jag ändå inte ha).

• Stumpegrisen

man tror att koffeinet kan fororsaka missfall, om man far i sig for mycket. det ar iaf vad dom sagt till mig.
    min kropp loste det pa sitt eget satt, kan inte dricka kaffe sedan v.6, inget sug alls....saknar det dock....

• hhelenah

har läst att man kan dricka nån kopp om dagen.själv måste ja ha mitt morgonkaffe o tycker oxå om en kopp till fikat..
    för mig hjälper kaffet mot förstoppning o d é ju bra

• Mi Amore

livsmedelsverkets rekommenderar:
    3 koppar kaffe om dagen eller 5 koppar te.

• JosJos

Man kanske börja tänka på hur mycket "en kopp" är. Är det som en liten kaffekopp som ens farmor har eller är det som en mugg, som t ex jag dricker? Jag kör också med mitt morgonkaffe, resten av dagen kan jag gärna skippa det...

• Nifelheim

>Det är en LITEn kaffekopp tyvärr. Tror att det är sagt att om man dricker mkt kaffe under grav kan bebisen få låg födelsevikt och tillochmed hjärnskador. Fast ja tycker att då borde de vara bra mkt kaffe
    Jag dricker lite olika mkt olika dagar, så vissa dagar blir det tyvärr mer än 3 koppar, men å andra sidan vissa dagar mår jag fortf så illa att jag inte får i mig ngt kaffe alls. dt jämnar nog ut sig

• Hatter

Jag hade tur, drack flera koppar kaffe om dagen innan jag blev gravid...nu kräks jag av doften! Det var en av mina första graviditetstecken, att jag inte kunde dricka kaffe längre. Kan inte heller dricka cola utan att må illa.

• Moajan

Jag dricker ca 2-3 koppar om dagen. Tycker att det är ok. I början av graviditeten var det inte alls gott men nu mmm. Helst latte!

• Tess5

Jag har druckit kaffe hela tiden, är i v 20 nu. Jag tar dock bara en halv kopp på förmiddagen och sen oftast inget mer.

• PetraGos

Koffein verkar milt stimulerande på centrala nervsystemet. När du känner ?kicken? av ett par koppar kaffe, känner ditt barn den också. Det är bevisat att fyra till sju koppar kaffe om dagen kan öka risken för missfall eller fosterdöd.

Svar på tråden ÄR det verkligen farligt att dricka kaffe?!