• Max mamma

En sån där liten hamster-allergi?

Hej.

Skulle så gärna vilja ha ett litet djur här hemma.Har nu tittat på en hamster,en sån där liten,kan dom heta dvärghamster kanske?!
    Hur är det med allergier med dessa djur?
    Max har förkylningsastma men inga allergier.Sambon är kattallergiker och pollenallergiker,kan han klara av en hamster.

HUr länge lever dom?
    Hur ofta måste man städa buren ?

Tacksam för svar!
    Camilla

• Svar på tråden En sån där liten hamster-allergi?
  • Max mamma

Är det ingen som vet..puffar lite då...

• Sladdis

Våra barn är allergiska, (Pollen och pälsdjur) men när våra kompisars hamster fick ungar ville de så gärna ha en.
    Så vi tänkte att "vi provar". Min man åkte hem till dem för att hämta en hamster men tyckte att barnen skulle ha varsin så han tog två.....
    Sen fick vi veta att om de är av samma kön så ska de asolut inte vara i samma bur för de slåss och biter ihjäl varandra. Och är de av olika kön så blir det ungar. de är könsmogna efter 6 veckor!!!
    Så det blev bråttom att köpa en till bur!!

Så till saken:
    Barnen kände inte av hamstrarna alls och i botten av buren hade vi kattströ (nån sorts pellets) istället för hö och spån som kan vara jobbigt för allergiker.
    Vi städade burarna 1 gång/vecka.

De lever i 2 - 3 år.

Lycka till om ni skaffar hamster!! De är ju verkligen jättesöta!!

~ * allt är lätt när man kan det * ~
  • Tesie

Min sambo är allergisk mot katter o jag alla pälsdjur typ. Jag tål våra möss vi köpte för 2 månader sedan, men min sambo gör de ej, så dte är med srog vi nu måste sälja dem eller ge dem tebax till djuraffären

• Hint

Hur gammal är din son? Inte bra om han är för ung då hamstrar och speciellt dvärghamstrar inte är särskilt tåliga.
    Dvärghamstrar är dessutom vad jag har förstått omöjliga att få tama, de är helt enkelt för små och inga man kan gosa och 'hålla på' med. Jag har haft vanliga guldhamstrar. Sambo är allergisk mot katt häst och hund men går relativt bra med hamstern då han aldrig är med dem. Men andra allergiska i min närhet funkar det inte för.

Lycka till

Svar på tråden En sån där liten hamster-allergi?