• sheeba

Om en katt har fler tår/trampdynor än vanligt.

Kan inte det betyda att det är inavel?
    Vet inte om det är vanligare bland raskatter att det förekommer sådant?
    Heter det tår igentligen? Nåja såg en bild idag eller en annons där var en unge som hade 6 st tår/trampdynor.
    Såg lite konstigt ut.

• Svar på tråden Om en katt har fler tår/trampdynor än vanligt.
  • Najzgirl

Vi  har en katt som har 3 extra tår på VARDERA famtass och en extra på varje bak
    tass. Han har skogskatt i sig och då kan dom ha en extra tå. Hittade en artikel om en annan katt som har lika många extratår som våran och där stod det att dom kallades för skeppskatter förr. Man avlade fram katter med för många tår och hade på skeppen. Dom var bättre på att hålla sig kvar på däck och på att fånga råttor. Det behöver absolut inte vara inavel. Våran veterinär höll också med om det och sa att det var bara naturens nyck Våran är ingen raskatt utan en vanlig bondkatt. Det ser ut som om han har tumvantar på framtassarna Veterinären tyckte absolut inte att de extra tårna skulle tas bort för han lider inte av dom och har inga felställningar i benen. Hans extra tår gör honom bara ännu mer speciell

Att dom har extra tår kallas för polydaktyli.

kolla den här länken   http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt

• CoMad

brukar dom inte kalla katter med 6 tår för skepskatter?

• Fraise

Var det inte Ernest Hemingway som också hade en massa katter som hade en extra tå? (Som för övrigt lever kvar på hans egendomar en massa generationer senare) Detta pga inavel har jag för mig. Nån som vet? Eller kanske var det ngt annat med de katterna? Äh, jag vet inte.

• Kenzie

Polydaktyli kan uppkomma spontant och behöver absolut inte vara ett resultat av inavel. (Det förekommer b.la hos Norsk Skogkatt och Maincoon). Men man ska inte avla på en katt med extra tår.

Svar på tråden Om en katt har fler tår/trampdynor än vanligt.