• Rastafairy

Nån som har Perser?

Hej!

Ja är i framtiden sugen på att försöka ha en perser..allergiker som jag är..skall testa o besöka en uppfödare iallafall. Tål vissa katter. Har två hundar o det går bra och har ridit i 9 år.

Hur är er perser? Berätta lite :)

• Svar på tråden Nån som har Perser?
  • iii

Jag har en 3årig hane. Heeeelt underbara kisar Söta som små nallar är dom!
    Jag har haft både perserkatter och vanliga huskatter, och enligt min erfarenhet är perserkatter mycket mer tåliga på så sätt att de väldigt sällan bits eller rivs. Hatar när katten lägger sig på rygg för att man ska klia den på magen för att sen sätta klorna i en

De är också extremt lugna, är nöjda med att bara sitta och iakta vad som händer runt om kring. Är inte så lekfulla som andra raser. När de är små så är de så klart busiga som alla kattungar, men vid 1års ålder (verkar vara den magiska gränsen) så lugnar de ner sig väldigt snabbt.

Negativt är att de kräver en hel del jobb. De ska badas ca 1gång/mån, (och fönas torr ) och man måste borsta en hel del för att hålla de fina. De går fort att få en ovårdad perser om man inte är noggrann.
    Det är också relativt vanligt att deras ögon rinner och då tillkommer tid till att torka ögonen på dom varje dag.

Tänk på att en perser från en uppfödare kan kosta en hel del, men man får ju vad man betalar för En seriös uppfödare försöker ju avla bort defekter som rinniga ögon och liknande, så man får en så frisk katt som möjligt.

• Rastafairy

pälsvården är de ja vill komma åt..*ler* älskar päls.

har pälshundar o har fastnat för persen då den verkar vara lite lik min egen hundras faktiskt..

kort tjock kropp päls mm..

en chinchillaperser är drömmen. en liten hona :)

• iii

Vi verkar ha samma smak, chinchilla är också min favorit Tyvärr brukar de kosta mer än vad de andra färgerna gör. Men deras gröna ögon är oslagbara

Tycker absolut att du ska satsa på en perser. Mycket pyssel, och en välskött perser är väl det vackraste som finns!

• Rastafairy

kostnaden är inga problem...betalar 15 tusen för en hund av den ras ja sysslar med så ca 6-7 tusen för en kissekatt känns inte farligt :D

• Uncia

jag har haft 2 perserkatter.
    underbara katter, älskar deras sinne och lugna stil och hur dem tyr sig till sin ägare. och gillar du även pälsvård som du skriver så ska du absolut inte tveka.
    när man är van vid perser så tycker man helt plötsligt att bondkatter är så sjövilda.

nu håller jag på mycket med hundar istället, men har en äldre norsk skogskatt hemma som kom med sambon.

• iii

Uncia - Precis! Jag har en bondkatt också hemma, och jag tycker hon är helt hyper jämfört med persern. Han bara tittar på henne när hon får spel, han har växt ifrån sånt trams

• Ladyn

Å vad roligt att läsa denna tråd
    Jag fick hem min perserkattunge igår, har aldrig haft perser förut så det här ska bli spännande!

• iii

Ladyn - Du hade ingen bild ju Ville se sötnosen ju
    Grattis till perserbebisen iaf!

• Ladyn

Ja förlåt, det är klart ni vill se bilder ju
    Jag får lägga in några sen när jag kommer hem.

Det är en bruntabby (tror jag det var) hane, som är väldigt stor för sin unga ålder, ska bli spännande o få se vart det slutar

Jag har en 6 månaders Brittisk Korthår fast i långhårsvariant hemma som ville ha en kompis, därav köpet av denna misse.
    När vi kom hem med persern så blev ju britten lite fundersam o fräste lite smått o försökte väl visa att här är det jag som bestämmer. När då persern kaxigt gick fram för att hälsa blev britten livrädd o sprang iväg o gömde sig Dom var sedan lite misstänksamma mot varandra men fräste inte eller så, höll liksom bara koll på varandra
    Persern gjorde sig iaf hemmastadd direkt o kastade sig upp på soffan där jag låg o började kurra o kura
    I morse när jag vaknade o skulle till jobbet o såg missen hajade jag till o tänkte -shit vad har katten gjort!??! tills jag kom på att den ska ju se ut sådär i ansiktet, jag är ju inte van vid den lilla intryckta näsa o platta ansiktet O vad han "pratar", han sprang efter mig hela morgonen o babblade o babblade! Britten däremot säger ingenting...Dom där blir nog bästa vänner så småningom, o dom kommer att komplettera varandra bra tror jag

Svar på tråden Nån som har Perser?