• TheKakan

Någon mer 5-mån bebis som inte äter så mycket ersättning som rekommendationen?

Min lilla tjej som blir 5 månader om en vecka har precis börjat med ersättning. Jag ska sluta amma helt. Nu i några dagar har hon bara ätit ersättning på dagarna och jag har ammat på nätterna. På förpackningen står att hon ska ha 150-200 ml 5ggr/ dag. Men det är omöjligt! Hon äter mellan 75-100 ml åt gången och med ca 3-4 timmar mellan. Är det fler som har bebisar som äter mindre men ändå mår bra? Man kan ju inte tvinga i henne mer än hon vill ha!

• Svar på tråden Någon mer 5-mån bebis som inte äter så mycket ersättning som rekommendationen?
  • buslings mamma

Ja min dotter äter inte heller så mycket som står på paketet men har ändå ökat 500 gr på en månad. hon bör äta ca en liter på ett dygn men äter runt 850 ml.. Men är dom nöjda och aktiva och går upp i vikt så räcker det väl..

• 06 Pyret

Halloj

Min son är liter mer än 4½ mån o han äter nåstans mellan 60 -135 ml, 3- 4 ggr per dag, sen ammar jag på natten.
    Man blir ju lite orolig när man läser rekomendationerna på paketet.
    Men så läge dom ökar i vikt o kissar o bajsar så är det tydligen ingen fara.

• Lillfot

Ivar ä iofs nu 7 mån men han har typ alltid käkat runt 135 ml och ändå gått upp massor!

• Missboss

Tänk på att det är bara rekomendationer.. Varje barn är individuellt och så länge eran tjej följer sin kurva behöver du inte fundera något över det.

• Pyretsmamma

Min tjej är 4 månader, och hon äter inte heller så mycket som det står. Men hon verkar må bra ändå...

• TheKakan

Tack för era svar. Ja visst blir man nojjig när man får så mycket rekommendationer och råd hit o dit. Klart alla barn är olika. Alla magsäckar kan ju inte vara lika stora? Jag tror att hon mår prima i alla fall!

• kalmar brud

Nej min son äter inte heller lika mycket som han ska... Det är ju bara rekomendationer

• Klara06

min dotter är snart 6 månader och hon äter fortfarande och har gjort sen hon började vid 3 månder mellan 60-130 ml ersättning. men då äter hon oftare och kommer upp i rätt dygnsmängd ändå.

• Skogsrået

Jag har gett min 5 månaders pojk 160 ml ersättning per mål, men eftersom han har börjat spy upp en del efter nån timme så har jag gått ner till 120 ml ungefär. Får se om det blir bättre! Men han verkar bi mätt och belåten iaf.

• soffan

Alvin hade inte ökat så mycket i vikt vid 4 mån som han skulle ha gjort , så nu ger jag ersättning och kommer nog gå över helt till det. Står att de "ska" äta 165-200 ml 5 ggr/dag men han äter ca 140ml.Kan ju inte tvinga i det. Hoppas på att han iallafall har ökat bra i vikt vid nästa kontroll..

• Emilsmamma

Här är en till med en dotter som aldrig har kommit upp i "rekomenderad" mängd. Hon är nu 6 månader och äter fortfarande mellan 70- 150ml / gång.Oftast får hon i sig runt 100ml. Nu får hon visserligen ett mål med gröt och ett lagat mål per dag så erättning får hon 2-4ggr. Man får göra som med bröstet, låta dom äta tills dom är mätta. Inte så lätt alla gånger när man tycker dom får i sig sååå lite. Nackdelen med flaska är ju att man har full koll på hur mycket de verkligen dricker.

• peachblossom

Haka inte upp er på ml. har flaskmatat båda min abarn då amningen inte fungerat och tänk på vid amning mäter man ju inga ml innan, utan barnet äter tills det ät mätt och i lika fall här.
    lycka till

• magica71

Min lilla kille som är 5 mån och 1 vecka äter inte heller ersättning enligt rekommendation. Har har helt enkelt inte tid att äta ordentligt ur flaskan på dagarna utan skall bara pilla på fötterna och dra och titta på allt istället. Det har funkat lite bättre att ge honom flaskan i babysittern så vi har ögonkontakt, men att sitta i knät går absolut inte. Han bara ålar iväg...

• Pilea

Min lilla premiskille är snart 7 månader (4 mån korrigerat). Han har haft jättejobbigt med maten och inte viljat äta alls vissa dagar. Jag har helt enkelt fått tvinga i honom mat. Han har gallskrikit, slagit bort flaskan, nästan gått upp i brygga för att undkomma flaskan. Har även spytt massor.

Nu äter han riktigt bra jämfört mot tidigare, ca 100ml varannan timme på dagarna och kräks nästan inget. Egentligen är det ju på tok förlite om man kollar på NAN-paketets rekommendationer, men huvudsaken är att min lille plutt äter och är pigg och glad. Nu har han dessutom börjat gå upp bra i vikt också.

• nina80

Är hon nöjd och inte gnällig och ökar i vikt så äter hon tillräckligt. Ge henne så mycket hon vill ha och tvinga inte i henne mer.

Min dotter är nu 10 månader men har varit krånglig med maten redan från start. Hon har aldrig haft tid att äta utan velat göra massa annat kul istället så jag har ibland matat henne i sömnen med någon flaska ersättning och då har det gått i över 200 ml. Är du orolig så testa det på dagtid precis när hon somnat eller ta upp henne precis innan hon vaknar.

Svar på tråden Någon mer 5-mån bebis som inte äter så mycket ersättning som rekommendationen?