• imorgon är en annan dag

Imorgon är det dags för vår köpargenomgång/besiktning - hjälp oss med vår kolla lista!!

Imorgon är det dags för vår köpargenomgång/besiktning med Anticimex - hjälp oss med vår "vad vi måste kolla" lista!!

Anticimex har ju besiktat huset (som vi planerar att köpa) och innan vi skriver kontraktet så skall vi göra en köpargenomgång med dem. Hjälp oss med vad vi skall fråga och kolla själva när vi är där. Jag och min man känner oss så osäkra....

• Svar på tråden Imorgon är det dags för vår köpargenomgång/besiktning - hjälp oss med vår kolla lista!!
  • abnocto

Tycker att det är svårt att ge råd i förväg. Det gäller snarare att ifrågasätta det han berättar. Säger han att det är lukt i källaren, fråga då vad det beror på och vad man måste göra åt det.
    Fråga också vad han inte kollat.

• Nyfiken gul

fråga också om saker som kan hända längre fram i tiden..

om han säger att en fuktfläck inte är något att bry sig om... fråga NÄR ni ska börja bry er om den... o vad kan ni göra för att slippa behöva tex bryta upp ett golv...

fråga också vad som kan bli problem längre fram... vad kan tex hända med huset på 10 år om ni fortfarande har rostiga rör i källaren osv...

mäklaren/säljaren/besiktningsmannen är i huset 5 minuter.. ni ska bo där resten av ert liv eller i alla fall länge... då behöver ni veta ur ett längre perspektiv vilka fel som kan uppstå o vad man kan göra åt det... så gå inte förbi en massa saker som ser okej ut idag... fråga om det kan bli problem av det om några år..

• Bumba

Mitt tips är att kolla en ev källare extra noga dels vad gäller lukt, men titta och "knacka" i väggarna om det finns risk för fukt. Upptäckte själva idag en ev vattenläcka i vår källare, har bott nu i huset i 2år... Knackandet i väggarna kan avslöja om tex betongen är porös=vattenläcka (gammal eller ny). Kolla vinden om sådan finns. Kolla så den är ordentligt ventilerad! Det påpekade vi, säljarna fick åtgärda...
    VÅGA FRÅGA ÄGARNA OCH BESIKTNINGSMANNEN OM NI INTE FÖRSTÅR NÅGOT SOM SKRIVITS/FÖRKLARATS!
    Lycka till! =)

• imorgon är en annan dag

Tack så jättemycket!

Jag hoppas verkligen att allt är bar med detta hus.... vi har letat såå länge och förlorat så många budgivningar och nu så vill vi verkligen ha detta hus och är såå oroliga över att vi missar något viktigt (och dyrt)....

Någon mer som har några ideér?

• Storasyrran

Vi tyckte att vi fick väldigt bra råd av besiktningsmannen - han lämnade också ett väldigt noggrannt protokoll, men sa tusen gånger fler saker, så ladda med papper och penna och skriv så mycket som möjligt. Ni får säkert massor med tips på hur ni kan lösa de problem som finns.

• SVejsan

Bra att ni anlitar en besiktningsman. Men tänk också på sånt han har friskrivit sig från: Vatten, värme (inkl ev skorsten),avlopp, el - brukar inte innefattas av besiktningen - Glöm inte bort att själva undersöka sånt (och anlita yrkesmän om ni tror det behövs).

Svar på tråden Imorgon är det dags för vår köpargenomgång/besiktning - hjälp oss med vår kolla lista!!