• Anonym

vad innebär de att vara Rh-negativ??

hjälp mig någon jag är rh negativ o har fått missfall nu, kan det bero på det eller?

• Svar på tråden vad innebär de att vara Rh-negativ??
  • Anonym (japp)

Ja, det kan bero på det. var barnet rh-positivt och ert blod kom i kontakt med varandra så bildar du antikroppar mot barnets blod och det kan då orsaka missfall. Du kan göra ett test och se om du är "immuniserad" som det kallas och kan i så fall få en spruta. Det finns även någon nässparay som rh-negativa gravida kvinnor kan få

• Näckrosen

Hej.
    Nej, det kan inte bero på det. Rh- eller 0-negativ som det också kallas är din blodgrupp. Men ev. kan du behöva en spruta ifall ditt förlorade barn hade en + (positiv) blodgrupp. I värsta fall kan du annars stöta bort nästa barn med. Du kan bli imun mot barn med + blodgrupp.

Hör med BM. Hoppas jag kunde hjälpa dig lite.
    /Cia

• MossaQ

Ledsen att läsa att du fått missfall!!

Exakt hur man blir RH- vet jag inte.. Jag är oxå det. Det jag fått lära mig är att om mamman är Rh- och får ett barn (gäller även avbruten graviditet) där barnet är Rh+ så bildar mammans kropp antikroppar.
    Nästa gång mamman är gravid är risken för missfall stor, hennes kropp stöter bort det.

För att undvika detta får mamman en spruta efter första förlossningen/aborten/missfallet som hindrar skapandet utav antikroppar.

Så om detta var din första graviditet borde inte ditt missfall bero på din blodgrupp. Men se till att få sprutan så att du inte drabbas utav ett nytt missfall.

/M

• mammatilltre

Att vara Rh-negativ innebär att du inte har Rhesusfaktorn i ditt blod och om du blir gravid med en Rh positiv man så bör du få en Rhesonativ-spruta för att skydda dig så att du inte börjar bilda antikroppar mot barnets blod. Utbytet mellan mammans o bebisens blod är inte stort så det räcker att få en spruta efter t ex missfall, genomgången förlossning o vid vändning t ex. Är det din första graviditet har detta ingen betydelse eftersom du inte tidigare kan har bildat dessa antikroppar.
    Om man är Rh-neg tas fortlöpande prov för att se om du bildat antikroppar. Detta är i Sverige idag mycket ovanligt. Om så vore kan ditt barn få en typ av immunisering o behöva byta blod. Har aldrig hört att det hänt någon men är ju ingen expert. Bara Rh-negativ själv o har fött tre barn o haft missfall.

Missfallet beror inte på din blodgrupp.

• Näckrosen

En sådan imunitet uppkommer om blodet blandats med ett tidigare foster i så fall. Inte detta barn. Så förklarade min bm det i varje fall...

• Anonym

Ok, jag födde en dotter -04 o fick då en spruta efteråt för att inte "smitta " vid nästa graviditet men jag funderar nu på omm jag fått missfall pga detta eller om de beror på nåt annat, kommer jag behöv ta en spruta till nu efter missfallet eller? hjälp mig tacksam för alla svar ! <3

• Jenni 1980

Om jag inte miss minner mej så är det att du har haft eller är vacinerrad imot Röda hund, det är ju farligt att få om man är gravid så dom kollar alltid på MVC om man har imunitet imot det...

Jag tror inte det har med ditt missfall att göra men jag är ledsen för din skull...

Många kramar Jenni

• Anonym

ok. men kommer jag behöva ha en ny spruta eller? hur ofta ska man ta dessasprutor?

• mammatilltre

Ja du bör få en spruta för att skydda nästa barn. Upplyste inte personalen dig om det? Jag menar det ligger ju inte på ditt bord att komma ihåg det! Alla har ju inte sån koll!

• mammatilltre

Jenni 1980: Nej Röda Hund är något annat Har inget med Rhesus-faktorn att göra.

Svar på tråden vad innebär de att vara Rh-negativ??