• skrutthumlan2

vart skänka kläder?

Har rensat ut min garderob och hittat en hel del kläder som är totalt omoderna och som ingen säkert vill köpa. Däremot är de hela och rena, så det känns dumt att kasta bort dem när man vet att många människor inte har råd med kläder. Frågan är bara vart kan man gå med kläderna så att de verkligen kommer fram?
    Myrorna tex, de säljer väll bara kläder? vad gör de med sådant som ingen köper? Slänger eller skickar till behövande?

• Svar på tråden vart skänka kläder?
  • AMA68

Emmaus Björkå om du har det på din ort?

Har jobbat dr och vet att det funkar!!

• skrutthumlan2

UFF är väll jätte oseriöst!
    Bor i stockholm, finns Emmaus Björkå här?

• getingmidja

Röda korsets Kupan skulle jag verkligen rekommendera, till skillnad från ex Myrornas är de inte vinstdrivande i den meningen. Alla på Kupan jobbar ideellt.

• skrutthumlan2

va trist!
    Såg att erikshjälpen låg långt bort....synd när man vill hjälpa till!

• Mithera

Skänk kläderna till Klaragården! De brukar tacksamt ta emot ALLT som tjejer/kvinnor behöver. Kolla på Stadsmissionens hemsida efter adressen, tror att de håller till på söder tillfälligt.

• skrutthumlan2

Mithera- går kläderna direkt till de hemlösa eller har de secondhand butiker?

• Mithera

Jag tror att kläderna går direkt till kvinnorna som kommer dit.

• AMA68

Har du mycket grejer, kanske även möbler, kan du ringa och kolla om de inte kan komma och hämta.

• skrutthumlan2

Nej inga möbler att ge bort...
    Mailade stadsmissionen om hur det gick till med kläderna, men jag har inte fått ngt svar....

• Mithera

Tror att det är bättre att ringa dom direkt... dom kan vara sega på att svara på mail.

• menu

jag vill oxå ge bort kläder, men till riktigt behövande, vill inte att de skall säljas för nån ynka kr, ofta till människor som hade gott å väl råd med att betala lite mer utan fyndar. absolut inget fel i det!!! men ger jag bort fina kläder så vill jag att de verkligen kommer till nytta för dem absolut behövande typ ruyssland där folk fryser om vintern då de verkligen inte har kläder!

• skrutthumlan2

menu, så känner jag med! För jag tvivlar på att ngn kommer betala många kr för mina kläder. Även om de är hela och rena så är de ju inte det allra senaste modet...

• menu

det finns en betel församling här som själv kör kläder till ryssland, till en vänort, å man kan följa med på en hjälp resa mot att man betalar en del av kostnaderna för transport å så, de brukar kunna ta med sig 1 extra person. å då jag vet några som varit så vet jag att kläderna kommer rätt, så när vi rensade så ville jag skänka 5 säckar kläder till dem, å fick höra att de tar 20.- per säck för att få lite till bensinen!
    ok 20.- är inget å jag betalar det gärna för att hjälpa dem med transporter å så, men tyckte det var höjden!
    Alltså vill någon ge gratis kläder så kan man ju inte begära 20,- oxå? man kan ju upplysa att många lämnar kläder men att de även skulle behöva pengamedel för hjälpresorna å ha en insamlingsbössa. men tvinga betala 20,- för att man vill ge kläder... tyckte det var riktigt illa, vad tycker ni?

• Mirro

Ring runt och hör vilka som har upphämtning, t.ex. Erikshjälpen, Emmaus, UFF och Myrorna.
    Emmaus har i alla fall tidigare varit helt ideellt, så finns det på orten är det väl att rekommendera.

• ajnas

Jag har lämnat kläder på Klaragården, ett härbärge för kvinnor. De tog jättegärna emot dem (men helst "säsongsbetonat" eftersom de hade dåligt med förvaringsutrymme) och delar ut till sina gäster.

• ajnas

Kanske skulle tillägga, Klaragården ligger vid Klara Kyrka, och drivs av stadsmissionen.

Svar på tråden vart skänka kläder?