• sussisengirl

Hur långt kan man tvingas pendla?

Jag tänkte skriva in mig på AF. Jag hoppas själv hitta ett jobb innan jag har så mycket med AF att göra, men om jag skulle misslyckas och AF hittar ett jobb som är långt bort, hur långt kan de tvinga mig att pendla? Tar de hänsyn till att man har ett litet barn?

• Svar på tråden Hur långt kan man tvingas pendla?
  • My Lovely Little Lumps

jag vet att när jag var som arbetssökande så behöver jag inte söka utanför stan efterosm jag ej har körkort så skulle det ta för lång tid för mig o åka till andra städer utanför linköping med pendel.
    minns bara inte vad det var för tidsramar tror man skulle åka o vara hemma inom 9 el 10 timmar eller liknande

♥Min familj♥
  • Lilla Prussiluskan

De första 100 akassedagarna ska du söka arbete inom pendlingsområde (dvs du ska kunna vara bort från hemmat i 12 timmar, har inget med avstånd att göra).

efter 100 akassedagar är det i princip alla jobb som du kan söka och i hela landet.

Klart man tar hänsyn till ett barn (under 12 år), men samtidigt så är det frivilligt att skriva in sig på Af och stämpla och gör man det så har man skyldigheter enlig Lagen om Arbetslöshetsförsäkringen. Du ska ordna barnomsorg för din bebbe så att du ska kunna söka och ta ett arbete heltid (om du stämplar heltid).

• MariaKsk88

Ja, men ibland blir det väl mer än heltid om man t ex ska pendla två timmar fram och tillbaka? Då kan man ju få lämna barnet mellan 05:30 och 19:30... Det är ju sjukt... Stackars barn!

• Carisma95

Heltid syftar ju på arbetstiden, inte på antalet timmar man är borta. Men hur hårda de är på pendlingsavstånd vågar jag inte svara på.

• My Lovely Little Lumps

det beror ju på om man hinner med dagis o allt sånt med iaf enligt han jag hade på arbetsförmedlingen

♥Min familj♥
  • Lilla Prussiluskan

Läs mitt inlägg!
    Arbetstiden ska naturligtvis vara heltid men samanlagda tiden arbetstid+pendlingstid ska de första 100 dagarna vara högst 12´timmar.

• Creep

My Little lovely lumps: Då har du haft en väldigt bra handledare kan jag säga. Reglerna i hela alder är annars som Lilla Prussiluskan säger. Det är reglerna för att ha rätt till A-kassa. Söker du inte inom det avståndet kan du bli nekad ersättning. Dom skiter i om du har man och barn som påverkas. Efter 100 dagar är du skyllodg att söak jobb i hela landet. Dessutom kan din ersättning bli sänkt eller nerdragen om du itne söker alla jobb du blir anvisad. Och söker du jobb men tackar nej till det sen kan du också bli av med A-kassan. (ex. om du bor i skåne och blir anvisad ett jobb i Kiruna måste du söka det och ta det om du erbjuds det).
    Sen beror det på ens handläggare på AF hur mycket av informationen som når ens A-kassa.

• Nifelheim

För arbetsförmedlingen kan du söka jobb bara i din egen stad om du vill, men för att få a-kassa måste du följa deras krav vilket ofta är ett visst pendlinsområde den första tiden och sen hela sverige

• sussisengirl

Ok! Tack för era svar!

Visst kan jag söka jobb i Kiruna.. men jag skulle ju inte direkt lägga ner min själ i den ansökan eller i en eventuell intervju!

• Alers

Den som är "lokalt bunden" p.g.a. sin familjesituation, såsom ett litet barn, ska inte behöva arbeta längre från sitt hem än att den dagliga bortovaron understiger 12 timmar per dygn. Om du söker heltidsarbete ska du alltså räkna med 4 timmars pendling tur och retur.

Ju längre tid arbetslösheten pågår, desto större krav ställs på att en arbetssökande ska kunna undanröja de hinder som innebär att man inte kan få ett arbete. Detta skulle i princip kunna innebära att man måste kunna tänka sig att flytta, om man erbjudits ett arbete på annan ort, dit pendlingsavståndet är för långt.

Svar på tråden Hur långt kan man tvingas pendla?