• Älskarlivet

Varför kommenterar folk att man inte är brun??

En man som gick i pension i våras var precis och hälsade på oss här på jobb.

Jag och han pratade om lite allt möligt och så säger han
     -"Du är inte så brun".

Då sa jag
    -"Jo det är jag visst det, brun för att vara mig".

Jag är väldigt ljus i hyn i mig själv. Sen gillar jag inte att ligga på stranden och sola flera timmar. Sån är jag.

Så har det alltid varit för mig...varenda jäkla sommar är det någon som kläcker ur sig att man är vit.

Förr blev jag ledsen men nu bryr jag mig inte.
    Eller jo jag bryr mig på så sätt att jag blir arg...Varför ens kommentera det?

• Svar på tråden Varför kommenterar folk att man inte är brun??
  • snobben

jadu, vet hur det är. Jag är vit rent ut sagt och kan verkligen inte bli brun, men jag skiter i vad andra tycker. Vi har olika hud och vissa blir inte bruna helt enkelt.

• Skrinda

för att de är brunare än dig och tydligen stolta över sin bränna!

Får också många sådana kommentarer... Onödigt, men inget att bry sig om!

Själv säger jag ju inte till solarieligan: "fan vad rynkig du börjar bli av att sola så mycket!"

• littletiger

Därför att är det sommar och sol så förväntas man ligga ute och pressa i solen xx antal timmar,om man inte gör det är man konstig...

• Rastafairy

uscha ja känner i gen mig...har blivit kallad alvedon mm...:(

Är jätteljus i huden o tillochmed min barnmorska sa på inskrivningen "va BLEK du är" ...men du kankse är ljushyad naturligt?"

känns ju "jättekul" att känna sig sjukligt blek..*inte*

orkar inte sola flera timmar för att bara bli illröd..ja är brun de gånger ja orkar smörja mig med brun utan sol..de är faktiskt kanon om man vill känna sig fräshare för ett tag :) Bättre för huden med..förösker tänka så att ja blir mindre rynkig! hehe.

• littletiger

TS:

jag menar alltså inte att du är konstig! utan det är omgivningen som tycker det. Men det är väl upp till var och en hur mycket man vill sola?
    Mina föräldrar är knallbruna efter att ha varit och seglat medans jag bara har en lättare solbränna, till och med jag känner mig blek bredvid dem..
    Men jag är glad för min lilla solbränna, det räcker gott för mig!

• Älskarlivet

Skönt på ett sätt att man inte är ensam om dessa kommentarerna.

Och precis som ni skriver så ska man inte bry sig. Och nu gör jag inte det (tycker det är fint att vara vit!)

Men kommer ihåg förr hur ledsen jag blev om någon kommenterade och frågade om man varit i Blekinge på semester...Haha jättekul...NOT!

• Glass

Haha, ja så säger folk till mig också och ibland säger de till mig att jag borde försöka att få lite färg.
    Jag har tröttnat så jag svarar tex.
    "Nepp det är jag inte, men så kommer jag troligen inte att få hudcancer heller"
    eller
    "Nej, kan du ge mig ett enda skäl till att man ska vara brun?"
    eller
    " Sant, finns det någon anledning till att du kommenterar detta, eller vill du bara framhäva att du själv inte har något bättre för dig än att ligga och pressa i solen?"

Rätt tyket, men jag har fått kommentarer om att jag inte ser ut eller beter  mig som tjejer bör göra när det gäller utseendet, i så många år att jag helt enkelt har tröttnat totalt.

• Stellas Mami

Folk är såna så skit i dom. Dom kommer alltid tycka saker och ting och komma med dumma kommentarer och frågor. Det går inte att förstå sig på eller ändra på folk.

• Älskarlivet
    littletiger skrev 2006-07-31 11:12:43 följande:
    TS:jag menar alltså inte att du är konstig! utan det är omgivningen som tycker det. Men det är väl upp till var och en hur mycket man vill sola?Mina föräldrar är knallbruna efter att ha varit och seglat medans jag bara har en lättare solbränna, till och med jag känner mig blek bredvid dem..Men jag är glad för min lilla solbränna, det räcker gott för mig!
    Det förstod jag !

Men det är så! Jag gillar sommaren visst....men jag är nog mer en vinter människa. Och när jag säger det till folk så kan dominte förstå mig överhuvudtaget.
    Och dom tycker verklignejag är jättekonstig !
  • Stellas Mami

Jag har gömt mig för solen hela sommaren Hahaha då skulle den där gubben se mig! han hade blivit bländad rakt av bara!

Svar på tråden Varför kommenterar folk att man inte är brun??