• Mint

Bo två i etta

Jag och min fästman kommer i höst att bo i en enrumslägenhet.
    Finns det fler som gör det (ja, troligen..)?
    Erfarenheter, varningar, kommer vi att stå ut, vad bör vi tänka på, möblerings-tips?

Alla åsikter och tankar om att bo två personer i en etta mottages tacksamt!

• Svar på tråden Bo två i etta
  • mosterYster

Hur stor är ettan? Är den ljus eller mörk? Många fönster? Bra kök och badrum? Det är ju mycket som spelar in, det kan både kännas alldeles för trångt och helt OK.

• Skrinda

Vi har gjort det under flera år. Tips är att inte övermöblera! Vi flyttade från en stor tvåa på 65kvm till en etta på 40kvm och försökte spara nästan alla möbler...

När vi gett upp soffbordet blev det lite mer uthärdligt

Datorhörnan hade vi i köket samt ett stort skåp från ikea (tunhem) som slukade massor av sånt som inte fick plats i de TVÅ garderober som fanns i lägenheten (i den förra hade vi haft 6)

Minimera antalet småpryttlar, sätt hyllor över dörrhålen, höj hatthyllan så går det att ha en byrå under.

• johandra

Vi bodde i en etta på 33kvm när vi flyttade ihop(det är nu en evighet sedan ) Det funkade toppen men visst blev det trångt!

Leta lösningar på ikea,dom har mycket för trångbodda folk..Och så får man använda sig av mycket hyllor osv...Se till att få rutiner när det gäller städning/undanplockning så ni slipper träta om det, det e nog lätt hänt när man bor så där trångt...

Sen tycker väl inte jag att det är idealiskt att bo så trångt i längden kanske, men men, finns det hjärterum finns det stjärterum

• Little M

Vi bor just nu i en etta tillsammans. Jag,fästmannen och en stor hund.
    De går bra,men saknar lite mera rum.
    Vi har visserligen en stor etta.
    Hur stor etta ska ni bo i då?

• Mint

Lägenheten är ungefär 40 kvadrat, så det är ju inte någon pytte-etta. Dessutom har jag sett till att den har ljusast möjliga tapeter och det är rätt så högt i tak. Jag har bott där själv ett tag och det har aldrig känts trångt.

Jag bekymrar mig lite för att köket är lite överdimensionerat, då på bekostnad av rummet som inte är så himla stort.

Vi vill nog få plats med varsin dator och det tar ju plats. Jag har funderingar på att helt strunta i TV-soffa och i stället se på TV i sängen men jag får se. Bokhyllor kanske man skulle kunna ha i köket?

Ett problem är klädförvaring - lägenheten har verkligen inga vettiga garderober. Kanske kunde vägghängda skåp ovanför sängen vara en lösning, om jag vågar mig på att sätta upp sådana.

• TessaLisa

Munt: börja med att bygga en loftsäng och sätt soffan eller klädförvaring UNDER den, alternativt ett skrivbord med datorer.
    Loftsäng är knepigt att bädda, men det vinner MYCKET utrymme!

• Brucean

Mitt tips är att inte ta bort tv-soffan.

Jag och min sambo bor på 34kvm, en "härlig" etta med kök/sov/tv-rum i ett..
    Och det man saknar mest är att inte få vara själv, att man är på varandra vareviga sekund. Att då inte ens kunna gå och lägga sig för att den andre vill sitta i sänge och se på tv är ingen bra idé, åtminstonde inte i min lägenhet.

Men det går att leva två i en etta. Särskilt om ni har ett riktigt kök, se till att utnytta det som det rum det är.

Lycka till!!

• Superhönan

Har bott på 25 kvadrat i flera år tillsammans med min sambo. Mycket trångt, men egentligen inget problem så länge man bara inte tillåter sig att ha prylar man inte använder. Mitt bästa råd: släng, skänk och magasinera allt som du inte använder åtminstone en gång i halvåret. Om du tänker efter så är det nog mycket som man kan undvara. Och har man 25 kvadrat och en minimal kokvrå så lär man sig prioritera.

Ps. Om man vill sura så kan man låsa in sig på toa...

• Piri

Jag bodde i en etta när jag träffade min sambo. Så där bodde vi tillsammans de helger han kunde vara hos mig. (Vi bodde 24 mil ifrån varandra). Under julen bodde han hos mig i drygt två veckor. För mig som var van att bo ensam var det en PINA att inte vara i fred nånstans utom i badrummet! I övrigt tyckte jag att det funkade bra. Men nu var vi ju visserligen aldrig regelrätta sambos i min etta. Det blev vi när när jag flyttade till hans hus!

• ming

Jag och min sambo bodde i en etta innan vi flyttade till vår nuvarande lägenhet. Det var HEMSKT! Inte just trångheten och utrymmet i sig, utan snarare det personliga utrymmet. Det var verkligen påfrestande, tack och lov bor vi inte så nu längre!

Så det så!
  • grisenlisen

Jag och min sambo bodde i ett år på 24 kvadrat, med kokvrå (ingen ugn,ingen fläkt, ingen frys) Spartanskt... men det gick!! Man vande sig. Vi flyttade sedan till en etta på 42 kvadrat - rena lyxen tyckte vi Jag skulle också ta bort soffan. Köp ett snyggt överkast och massa kuddar och bädda upp sängen till soffa på dagarna. Bygg på höjden - man kan sätta hyllor ända upp till taket om man vill. Tänk flexibla lösningar. Har ni bärbara datorer behöver ni ju inte ha dem framme jämt. Fixa då dataförvaring någonstans vid matbordet, så att ni kan ta fram datorerna och sitta vid matbordet. Har ni inte bärbara kan ni ju ta ett fyrkantigt bord och sätta datorerna mitt emot varandra - som man sitter vid ett matbord.

Det är ganska gott om plats på 40 kvm. Det kommer att gå utmärkt!!

Idag bor jag och min sambo i en tvåa. Skönt med ett riktigt sovrum och vardagsrum. Men skulle det behövas så skulle vi inte ha några problem att bo trångt igen

Svar på tråden Bo två i etta