• marsipangrisen

hur ofta ammar ni era små nyfödda bebisar?

Hej!

Jag känner mig som en dålig mamma nu...men jag tycker redan att det är jobbigt att ammma hela tiden..Albin är bara 5 dagar gammal..

Han vill suga hela tiden, vi har gett han napp men den funkar bara ibland..

Hur vänjer man sin bebis vid att äta ca var tredje eller var fjärde timme? Har provat flaskmatning och pumpat, samt med semp ersättning..tänkte att den mättar längre.

Hur länge vill dom snutta hela tiden? när slutar man nattamma?

• Svar på tråden hur ofta ammar ni era små nyfödda bebisar?
  • Marlene

Det är helt normalt att amma varannan timme eller mer, var tredje, fjärde timme är för sällan för många bebisar.

Dom första 2 månaderna brukar det vara väldigt mycket amning för att sen lätta lite grann

• Nam Nam

Hejsan! Jag har också en liten Albin (Född 10/7) som är rätt så hungrig... I vissa perioder så äter dom oftare för att mjölkproduktionen ska öka och vara i fas med barnets ökande matbehov. Min kille äter varannan timme på nätterna, men ibland på dagen mer sällan. Om han åker bil, vagn, eller blir buren så sover han så skönt att det kan ta tre timmar i stället.
    Men sedan så är han JÄTTEHUNGRIG. Små barn ska ju växa mycket och fort. Men deras små magar är ju så väldigt små, och rymmer så lite mat åt gången. Man får "bita ihop" ett tag och pytsa på ofta..

• virre 82

Min dotter är 6 veckor och jag ammar med 2-3 timmars mellanrum,kvällen lite oftare,jag tyckte oxå det var jobbigt i början men nu tittar jag inte på klockan längre utan bara ammar när hon är hungrig,inte göra amningen till en jobbig sak. Självklart väntar jag på den dan när hon äter lite mer sälllan på natten men det kommer väl snart hoppas jag Det blir bättre hon är ju bara 5 dagar,brösten ska ju anpassa sig efter ditt barns behov så det är bara att amma på.

• Jossisen

Hej!

Ja, det ÄR jobbigt att amma i början eftersom det är så ofta och dessutom kan göra ganska ont. Jag kan trösta dig med att det kommer bli alltmer sällan. Min son är född i maj, från att ha ammat varannan timme dygnet runt, ammar jag nu var tredje-fjärde timme på dagen och på natten sover han 8 timmar i sträck utan amning.
    Det är ingenting som jag medvetet försökt vänja honom vid utan det har bara kommit av sig själv. Din son är ju så liten än så han behöver säkert äta ofta, jag tror inte att det är någon idé att försöka dra ut på tiden mellan målen ännu, utan låt honom äta så ofta han vill. Det kommer bli längre och längre tid mellan amningarna snart ändå. Håll ut! Det är de första veckorna som är så intensiva. Ha det bra och lycka till!

• Suneboll

Att amma ofta stimulerar mjölkproduktionen, det behövs i början. De flesta bebisar vill äta varannan timme den första tiden. Det är de 2 första månaderna som e jobbigast...sen börjar man få rutiner o ofta så glesas amningen ut på natten. Håll ut det blir snart bättre :0)
    Vår son ammade varannan timme på dagen till 6 mån, men från 3 mån ålder sov han 6-7h i sträck på natten.

• Suneboll

Försök vila o släpp alla måsten, att amma en ny bebis är heltidsarbete...kanske kan du läsa el se TV samtidigt el bara ligga o vila

• LisaO

Det tar ett tag innan allt faller på plats, men just när man ammar, blir det väldigt mycket snuttandes eftersom de har sånt sugbehov. men fortsätt prova med napp och se om det fungerar tillslut. Nattamma gör man nog ganska många månader, men ge flaska om du tycker det är jobbigt med amningen. Du ska göra det som är bäst för DIG, barnet klarar sig alltid ! Vare sig du ger bröstmjölk eller ammar.
    Personalen på SÖS var extremt noga med att jag skulle göra det som kändes bra för mig, man ska inte lida av att amma (vilket jag gjorde till och från).

• En glad tjej

På Bvc sa de till mig att eftersom min tjej gick upp bra i vikt skulle jag inte amma varannan timme då jag tyckte det var jobbigt att konstant amma!

Nu är tösen snart tio veckor och ammar inte lika ofta längre. Skönt säger jag för det är inte mysigt att amma 12 timmar om dagen!

• Maliiiiin

Min lilla flicka är bara 8 dagar gammal. Jag ammar henne med 2-3 timmmars mellanrum...

Svar på tråden hur ofta ammar ni era små nyfödda bebisar?