• Pixla

Hur räknar ni ruvardagarna?

Nu förstår jag ingenting... Läste någonstans här på forumet att vissa räknar ET som dag 0 (noll), Varför??? Jag har hela tiden räknat att den dagen jag fick Rutger var dag 1. Precis som med mensen, den dagen man får mens är dag 1.
    Om man räknar att ÄP är dag 2+0 och att man får tillbaka embryot dag 2+2 varför är den dagen nollad i ruvardagar räknat?

Någon som förstår vad jag svamlar om? *ler*

• Svar på tråden Hur räknar ni ruvardagarna?
  • carina

Du , det undrar jag oxå!
    Jag har gjort FET så det är väl samma sak som dig nästan? Jag har för mig att jag har hört att man räknar från ÄP som 2+0 ? DÅ blir ju ET 2+2 väl?
    Kram o lycka till!

• Majblomma12

Om man gjort IVf med ÄP så räknar man första ruvardagen som den dag man får tillbaka ägget.
    Om man gjort FET så räknar man också från den dagen man fått tillbaka ägget som första ruvardag. Skit i 2+0+2ggr 14 minus 5 delat i 7, det blir man bara snurrig av. Vi ska väl ta en sak i taget, och BLI gravida innan vi börjar räkna på ev. förlossningsdatum, va?

• carina

ha ha ha d u har så rätt.... kramis

• Pixla

OK, jag räknar så som jag räknat innan. =)

• Betty2

Det är barnmorskorna på Sahlgrenska som har sagt till mig att jag skall räkna ET/FET som dag 0, när det gäller ruvardagar. (Det har nog inget samband med hur man räknar graviditetsdagar.) Det spelar väl egentligen ingen större roll vilken dag man sätter som 0 (eller 1), huvudsaken är att man vet vilken dag kliniken vill att man skall testa.
    (Om jag räknar ET som dag 1 i stället för dag 0 innebär det att jag testdagen är ruvardag 19 i stället för ruvardag 18, i mitt fall.)

Kram Fia2

Svar på tråden Hur räknar ni ruvardagarna?