Ha hund inlåst i bur inomhus när man är borta?
Har en kompis som har sådana problem med sin hundvalp som är 9 månader nu. Har skrivit förut och bett om råd och fick bra tips så jag försöker igen.
Det är en blandras, han har 3 "drivande" hundar i sig bla sibiran husky och schäfer tror jag bla det är. Han är JÄTTESTOR och aktiv. Min kompis däremot orkar väl inte springa med honom så mkt som han behöver...de bor i liten lägenhet och det blir jättevarmti den på dagarna näår solen ligger på så de brukar ha myggnätsfönster.
Sist familjen var ute och cyklade lämnade de hunden hemma av ngn orsak och han hade då HOPPAT UT GENOM MYGGNÄTET på fönstret och landat en våning ner, hade kunnat slå ihjäl sig känns det som. Min kompis har nu bestämt att han händanefter ska sitta i en bur när han är ensam hemma så han inte hoppar ut igen, hon tror t om han kan hoppa ut genom glasrutan senare. Jag har sett buren och det är ingen hundbur. Tippar att den är 0.5 X 0.5 meter, att han precis kan ligga i den. Det är en bur avsedd för matvaror tror jag, mjölk eller dylikt som butiker har. Stora kraftiga stålstänger. Hon har sagt tat hunden HATAR den, för han har tydligen stängts in i den förut när han "varit jobbig" och hoppat mkt
Nu till min fråga, är det okej att stänga in en hund i bur om man är borta ett par timmar? För JAG tycker det känsn brutalt. Samtidigt fattar jag hennes oro...och det finns ju hundar som sitter i burar i karantän så det kanske inte är så hemskt ändå..? Vad tycker ni andra?