• Indianica

Ha hund inlåst i bur inomhus när man är borta?

Har en kompis som har sådana problem med sin hundvalp som är 9 månader nu. Har skrivit förut och bett om råd och fick bra tips så jag försöker igen.

Det är en blandras, han har 3 "drivande" hundar i sig bla sibiran husky och schäfer tror jag bla det är. Han är JÄTTESTOR och aktiv. Min kompis däremot orkar väl inte springa med honom så mkt som han behöver...de bor i liten lägenhet och det blir jättevarmti den på dagarna näår solen ligger på så de brukar ha myggnätsfönster.

Sist familjen var ute och cyklade lämnade de hunden hemma av ngn orsak och han hade då HOPPAT UT GENOM MYGGNÄTET på fönstret och landat en våning ner, hade kunnat slå ihjäl sig känns det som. Min kompis har nu bestämt att han händanefter ska sitta i en bur när han är ensam hemma så han inte hoppar ut igen, hon tror t om han kan hoppa ut genom glasrutan senare. Jag har sett buren och det är ingen hundbur. Tippar att den är 0.5 X 0.5 meter, att han precis kan ligga i den. Det är en bur avsedd för matvaror tror jag, mjölk eller dylikt som butiker har. Stora kraftiga stålstänger. Hon har sagt tat hunden HATAR den, för han har tydligen stängts in i den förut när han "varit jobbig" och hoppat mkt

Nu till min fråga, är det okej att stänga in en hund i bur om man är borta ett par timmar? För JAG tycker det känsn brutalt. Samtidigt fattar jag hennes oro...och det finns ju hundar som sitter i burar i karantän så det kanske inte är så hemskt ändå..? Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Ha hund inlåst i bur inomhus när man är borta?
  • Gladskiten

Det är inte ok om den är jätteliten & hunden inte är trygg i buren tycker jag.
    Då är det rent djurplågeri ju!

• Gladskiten

Det är inte ok om den är jätteliten & hunden inte är trygg i buren tycker jag.
    Då är det rent djurplågeri ju!

• Nilla2005

Herregud!!!! Nej, det är VERKLIGEN inte ok!!!! Fattar inte varför folk som helt tydligt inte kan ta hand om sina djur skaffar dom från början!!! DEt där är ren djurplågeri och du som medmänniska borde göra allt för att få din kompis att fatat att det där inte funkar, man gör helt enkelt inte så där mot ett djur!!! För det första så anser jag 1.en hund av de raserna och i den storleken SKA inte bo i en liten lägenhet 2. en hund ska inte sitta i en bur inlåst om dagarna, inte ens kortare perioder, det är FAN nått man borde tänkt på tidigare och 3.om hunden nu MÅSTE sitta i en bur en kortare period ska det fan vara en bur som är anpassad efter hundens storlek dvs han sak gott kunn aligga, stå, sitta och röra sig i den!!!

Fy FAN vad arg jag blir!!! Skulle lätt anmäla hela ärendet om jag var du! Skulle inte kunna somna med gott samvete på kvällarna om jag visste att det fanns en hund som led så mycket!!

Fy o blä vad FÖRBANNAD jag blir!!!

• maho0822

varför inte stänga in hunden i ett rum som inte kan ta så mkt skada. Badrummet ex.
    en stor hund i liten bur låter fel, men undrar oxå hur länge hunden beräknas ligga i buren?
    kan hunden ha vatten och mat i buren? om inte blir det nog ett NEJ från min sida.
    gå på uppfostringskurs med hunden, be ngn om hjälp att rasta den. en hund under ett år har massor av energi....

• Qliana

Finns det ingen djurskyddslag på att de inte får vara instängda mer än max 1 timma?

• CrazyOne

Ja man kan stänga in en hund i en bur.
    Men då ska den banne mig passa hunden oxå..

Jag fick stänga in min förra hund i badrummet när jag åkte hemifrån.

Varför?
    Hon skällde och ylade som sjutton..
    Hon protesterade genom att lämna en fin present på golvet
    Hon tuggade sönder allt hon kom över.

Jag gjorde iordning en hundbädd åt henne i badrummet och där sov hon sedan när jag var borta.

Många hundar blir osäkra då dom är ensamma och det är för stort runt om dom, då kan ett mindre utrymme hjälpa väldigt bra..

Men egentligen borde ju inte din kompis ens ha hund..
    Hennes ras behöver AKTIVERING och får hunden inte det så kommer hon få en DJÄVULSK jobbig hund!

• Rigmor Mortis

Hon har definitivt valt fel ras/rasblandning. Både huskyn och schäfern är arbetande hundar, de MÅSTE få arbeta, annars blir de bedrövliga.. buren är dessutom på tok för liten, har de inget rum han kan vara i?

• Nutz

Jävla idiot säger jag bara

Lås in henne i buren och ta hunden på en utflykt istället!
    Hårt mot hårt!

• grisenlisen

Att stänga in en hund i bur ett par timmar går alldeles utmärkt! Men buren ska naturligtvis vara anpassad efter hundens storlek. Hunden ska också vara van vid sin bur och tycka om den. Vår lilla hund (en dvärghund) har sin bur som bädd. Hon går självmant och lägger sig i den både dag och natt. När hon var valp och vi började lämna henne ensam stängde vi in henne i buren. Hundar blir ofta tryggare på liten yta och dessutom visste vi ju att hon inte skulle bita sönder något. Nu är hon lite större (ett halvår) och vi har börjat lämna henne lös i lägenheten. Men fram till nyligen satt hon i bur när vi gick hemifrån. Det fungerade utmärkt! Hon klev ur och gäspade när vi kom hem.

Arrangemanget som ts nämner verkar vansinnigt! hunden är inte avn vid bur, buren är för liten och hunden understimulerad. Dålig djurhållning!

• Moonfisher

Min hund, en shetland sheepdog, sover i sitt kompostgaller och har gjot så från dag (natt!) ett. Han vet att när han är där ska han sova!
    Däremot har vi aldrig stängt in honom när vi gått ut vare sig det är 10 minuter eller två timmar. Tycker det känns hemskt om man hade behövt göra det.
    Mitt samvete hade iallafall inte klarat av det!

Svar på tråden Ha hund inlåst i bur inomhus när man är borta?