• Kejo

Omöjligt att hyra lägenhet i Stockholm?

Hur ser det ut på hyresmarknaden i Stockholm egentligen? Jag har så smått börjat titta efter en ny bostad att hyra men det verkar som om det inte är så lätt.

Visst har jag ju hört att marknaden är knepig och snedvriden men jag har inte haft några problem att hitta 2:a handsboende förut. Men jag har nog haft tur de senaste gångerna, det medger jag.

Ett 1:a handskontrakt kan man ju egentligen glömma om man bara har stått ett år i bostadskön. Tänkte iofs skriva till en massa fastighetsägare, det kan ju ge något.

Men ska det vara omöjligt att hyra en lägenhet i Stockholm/Närförort till en hyra av 5000 Eller är detta snålt tilltaget, många mindre lägenheter ligger ju runt 6000:- och mer i hyra.

Jag gissar ju att hyresinnehavarna lägger på ett par kronor när de hyr ut, trots att det inte är tillåtet...

• Svar på tråden Omöjligt att hyra lägenhet i Stockholm?
  • MalinI

Sök ut mot förorterna. Lättare att få 1 handkontrakt, samt billigare hyra.

• Kejo

Tack för tipsen tjejer.
    Ska kolla detta innan jag börjar jaga upp mig

Ngt jag har märkt är att det inte nödvändigtvis är lägre hyra för att lägenheten ligger i en mindre attraktiv förort, åtminstone är det så i bostadskön. Många ettor och tvåor ligger närmare 5-6000 i månaden och det tycker jag är svinmycket för Vällingby tex.

Men om man ska hyra i 2:a hand så borde det väl finnas en del tycker jag, även närmare stan. Jag förstår bara inte varför det är så hög hyra.

• MalinI

De tvåor som finns här i haninge där jag bor ligger i hyra från 3919-4550. Från 56-66 kvm. I den dyraste ingår adsl tex.

Beror ju hur långt ut man kan tänka sig att bosätta sig.
    En kompis stod i kö i 6 månader innan hon fick lägenhet här ute.
    Andra hand har jag inte så stor koll på, men många lägger ju på alldelens för mkt påslag. För svart är ju lättast att få, då kan man ju inte komma ifrån att påslaget bara får vara på en viss procent av normal hyran.

• MalinI

De tvåor som var lediga enl hemsidan kanske jag ska tillägga. Finns säkert många både billgare och dyrare

• Kejo

kanske bäst att kolla upp detta då, det låter ju rackarns enkelt om bostäderna bara väntar på att bli uthyrda.
    och det där var ju ingen hög hyra alls, så där stömde mina erfarenheter inte ett dugg. skönt iofs

• Miio Min Miio

ännu omöjligare i uppsala ska jag säga

Svar på tråden Omöjligt att hyra lägenhet i Stockholm?