• 06 Pyret

Grönt bajs??? Äter ersättning.

Hallå

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna fråga, men jag testar här :)

Min son har dom senaste dagarna haft tjockt lite grön/grått bajs.Han äter NAN ersättning.
    Vad beror det på att det är grönt, är det nåt som är fel???

• Svar på tråden Grönt bajs??? Äter ersättning.
  • Sara i Uppsala

Min son har också grönt bajs ibland, och vad jag föstått är det ingen fara. Jag hörde en gång en på bvc säga att det berodde på att maten då passerat magen fort. Min son äter iof bröstmjölk, men det borde vara samma.

• 06 Pyret

Men vad innebär det att maten passerar för fort, tar inte kroppen upp näringen då??

• Sara i Uppsala

det vet jag inte, men om det vore någon fara borde hon sagt det tycker jag. Går din bebis upp i vikt ordentligt?

• 06 Pyret

Han ökar inte så jättemycket varje vecka men han går hela tiden upp.

• Sara i Uppsala

Då tror jag inte du behöver oroa dig. fråga annars på bvc så du inte oroar dig i onödan.

• shine

Grönt bajs iblnad beror på att maten/mjölken passerar lite för fort genom tarmarna. Inget farligt och brukar gå till sig efter ett par dagar!

• I  Love Dior

Kan  också bero på en infektion i kroppen- en vanlig förkylning bara. Ingen fara så länge du tycker han verkar må bra

We caught the tread of dancing feet,We loitered down the moonlit street....
  • Norrland77

Jag läste att det kunde bero på att de fått i sig för lite vätska..vet inte hur det är med det. Tuva bajsade också lite grönt när det var som varmast för några veckor sedan.

vi ger också NAN, men även vatten mellan målen om hon verkar sugen/törstig

• listo

Grönt bajs kan bero på att det finns luft i magen, som reagerar med ett ämne som heter biliverdin (tror det utsöndras från levern).
    Det är inget farligt, men ser rätt skumt ut. Jag frågade förresten vår BVC-tant om bajsfärg, och hon sa att alla färger är okej utom rött och svart (ifall man inte vet att barnet t.ex. har ätit blåbär, för då kan det bli svart).

• Aquagreen

Har då hört helt annorlunda, att de gröna bajset är bajs som legat länge i tarmen o är utsuget på all näring, alltså ett bra tecken på att barnet tar upp näringen

• Norrland77

Aquagreen...knappast fallet här, Tuvisen skiter två gånger per dag... (rätt jobbigt, eftersom hon alltid gör det när man är någonstans...typ på en affär och det inte finns skötbord...)

• Aquagreen

NORRLAND77 -  Jobbigt... Men de e jobbigt att ha en liten en som man måste hjälpa att bajsa o han skriker av smärta för bajset är så hårt

• Norrland77

Ja, fy!! Jag fick en sfinkterruptur under förlossningen (ringmuskeln sprack) så jag vet det mesta om smärta vid nummer 2....

Svar på tråden Grönt bajs??? Äter ersättning.