• Autumn

Varm/kall mjölk???

Nu måste jag bara fråga, för jag har hört olika varianter av det här. Om man ger mjölk/ersättning i flaska; hur viktigt är det att den har lagom temperatur och inte är för kall?

En del påstår att det går bra att ge mjölken kall, att det bara är godare för bebisen att ge den ljummen? Själv värmer jag den alltid i vattenbad och provar temperaturen på handleden och det tänker jag fortsätta med.

Men det kunde ju vara både bra och intressant att veta, ifall man någongång i framtiden skulle hanma i en situation där man inte kan värma mjölken t.ex.

Autumn med Anja

• Svar på tråden Varm/kall mjölk???
  • cia75

Kall ska den inte vara men rumstempererad går alldeles utmärkt.
    Varm ska den inte heller vara utan ljummen som bröstmjölken.

• Kattiz

Ger man "kall" mjölk åt en riktigt liten bebis så kan resultatet bli magknip. Men ett barn som är van med kalla fruktpuréer och dylikt kan nog dricka rumstemp ersättning. Jag brukar värma hennes flaska för det mesta. Äter ju inte heller kall mat alltid. Är vi bort och det inte finns micro närheten så får hon äta rumstemp.
    Alla barn kanske inte gillar rumstemp. mat, bara att pröva sig fram..

• Alveline

Köpte färdiga babysemp när sönerna var små någon gång på stan när kommunal trafiken stannat tillfälligt på grund av buss eller tunnelbane fel. Jag gav den kall.. kunde ju inte värma upp den. En nödlösning. Inget magknip. Värmde alla andra gånger tills lagom ättemperatur.

• Marlene

det går bra att ge rumstemererad, men jag skulle inte ge kall.

• rind

Jag ger alltid rumstempererad..

Svar på tråden Varm/kall mjölk???