• Fama123

    smygdöda grannens träd?

    Vår granne har enorma träd som ser till att vår trädgård ligger i skugga stora delar av dagen, jättetrist! Bland annat har vi ingen kvällsol vilket påverkar möjligheterna att sitta ute och äta middag (kalla dagar och det är det ju nästan jämt även om solen skiner...) Jag tror inte han har direkt någon glägje av träden, det är inga "speciella" sorter och trädgården intresserar honom inte direkt. Har försiktigt försökt att ta upp skuggproblemet med honom, men inte frågat rätt ut om han kan tänka sig att hugga ner.

    Så, tycker ni jag ska smygdöda träden Är det nån som har nåt bra knep på vad som hjälper och hur man gör? Eller ska vi helt enkelt fråga och erbjuda oss att betala kapningen? Hur ska man då uttrycka sig utan att verka grinig? Eller är det helt tabu, oskriven regel, i husägarkretsar att kommentera andras trädgård i negativa ordalag?

  • Svar på tråden smygdöda grannens träd?
  • miniGrynet

    Ja, fråga honom direkt om problemet istället för att prata runt det. Han kanske inte vill erbjuda sig eller så förstår han inte om ni pikar det.

    Är ni redo att betala för kapningen och så, så erbjud honom det.

    Ta inte död på trädet, det betyder ju dessutom inte att det kommer att tas bort snart bara för att det sakta dör.
    Kommer kanske ta nåt år i alla fall innan det är dött, och sen ska han ta ned det oxå.
    Bättre att prata med honom direkt.

  • Mimsen

    Du bör ju prata med grannen..
    Inte bli skogstokig utan lugnt o berätta för dom att Ni har knappt ingen sol alls i er trädgård...Bjud hem grannarna på fika just en solig kväll o sitt på er altan, så upptäcker de själva att det blir fort kallt...
    Man kan alltid gallra ut lite det mår träden bra av...Men ta inte död på träden...
    Just träd kan bli en hiskerlig o besvärlig historia som slutar med hat o kiv...
    Min bror råkade ut för en granne som rev bort alla hans nyplanterade syrener för han ansåg att de skulle växa sig höga o dölja hans utsikt mot havet...

  • Mamma Mysig

    Jaha det är därför våra träd dör?!?. Först försöker han 100årige grannen såga ner dem med motorsåg men när jag blev sur så kanske han smygdödar dem

    Nej !!! Man smygdödar inte grannens träd, då får man nog flytta istället


    Trebarnsmamma i Januari, längtar så
  • Felicia6
    Ta upp det med grannen, det kanske är någon som inte orkar ta tag i träden o hugga ner dom o därför bara låter dom stå.. Erbjud er att göra jobbet eller betala någon som gör jobbet?

    men smygdöda det inte
    060812 blir jag fru till världens underbaraste!
  • Fama123

    Näää smygdöda är nog dumt. Och så vet jag ju som sagt inte hur man gör Hmmm, men undras om han tar illa upp?

    Om någon kom och klagade på mina träd skulle jag helt klart fundera på att ta ner dem, i alla fall om det är träd jag inte ser från huset i alla fall och definitivt inte har planterat själv. Men om det var något av mina dyra mer ovanliga träd, som jag själv planterat, vore det en annan sak. Men å andra sidan, när jag själv planterar träd tänker jag på sådana saker innan. För grannen är ett av träden en självsådd lönn som står mitt i häcken, helt slumpmässigt.

  • Thelonius

    Jag tror nog inte du ska smygdöda eftersom risken finns att ni kommer att ha ett dött träd som skuggar er trädgård istället. Kanske inte så kul. Tror dessutom inte att ovanstående knep fungerar i alla fall inte om det är ett stort träd.

  • Fama123

    Thelonius: Fast döda träd kan man alltid hävda är farliga med risk för nedfallande stammar och så vidare Nä jag har egentligen svårt att tro att det skulle hjälpa. Måste nog ta mig i kragen och gå och prata med dem. Eller skicka maken...

  • jojosmatte

    kopparspik fungerade jättebra på ett stort kastanjeträd....dog ganska fort, så vi var tvungna att be grannen ta bort det....;)

Svar på tråden smygdöda grannens träd?