• Lilla Mindy

Tränar man hela kroppen med motionscykel?

Tränar man hela kroppen med motionscykel?
    Ni som använder motionscykel, hur länge brukar ni cykla åt gången?
    Cyklar ni helt utan motstånd, eller brukar ni ha motstånd?

• Svar på tråden Tränar man hela kroppen med motionscykel?
  • Ida 84

Vad vill du ha för resultat av träningen?
    Det är bra träning för ben och för att gå ner i vikt, men vill du träna muskler är styrketräning ett bättre alternativ.

• Lilla Mindy

Jag vill träna för motion och gå ner i vikt, inte styrketräning

• Robyn

En motionsscykel tränar i första hand benen. Komplettera gärna med styrketräning då muskler bidrar till att du förbränner mer kalorier. Stryketräning kan vara armhävningar, situps, reps, osv. Har du tillgång till gym är det bra, bodypump är jättebra styrketräning som inte allas ger stora muskler, utan små och uthålliga.

En tips: Cykla fyra gånger i veckan i 40 minuter, med motstånd och i ett tempo där du precis kan säga en mening utan att tappa andan. Då har du ett hyfsat bra tempo för att förbränna bra. Efter några veckor kan du öka på farten och tiden!

• Ida 84

Gymträning är jättebra träning det också. Man får inte stora muskler hursom helst utan för det krävs extremt hård träning.
    Att träna på gym har många fördelar, just som Robyn skriver, större muskelmassa förbränner mer. Men en stark kropp förebygger värk och skador som tex belastnings- och förslitningsskador.

En sak att tänka på när man tränar är att muskler väger mer än fett, så vill du gå ner i vikt så stirra dig inte blind på vågen. Den kan vara mycket missvisande om du kombinerar kondition med styrka. Kolla hellre på hur kläderna sitter eller ta ett måttband och mät dig ibland så ser du ett mer rättvist resultat.

• Robyn

Kunde inte sagt det bättre själv, Ida 84!

• Ida 84

Haha, tackar! Jag har mina ljusglimtar ibland.....

Svar på tråden Tränar man hela kroppen med motionscykel?