• starlet

Kläder till bröllop - hjälp!!

Vi ska på TRE bröllop denna månad och vi har inte köpt kläder ännu. Katastrof.
    Två av bröllopen har "kavaj" som dresscode och ett har "mörk kostym". Vill gärna hitta en klänning som går att ha på alla tre.

Fråga ett: Vad gäller vid "mörk kostym" för kvinnan? Inte hellångt, inte kort, lagom elegant, inte vitt, inte svart? Har jag fattat det någorlunda rätt? Vilka andra färger är inte okej? Är det ok att ha mönstrad klänning? Är det ok att ha ärmlöst och lite urringning och sjal över axlarna? Vad kan man annars ha om sjal inte är ok?

Fråga två: Någon som har tips på vart man får tag på en klänning till lagom hyfsat pris i Stockholm? Har tittat på Åhlens och hittat en del, Nk hittade jag inget på och Debenhams modeller satt som sk*t

Tips mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Kläder till bröllop - hjälp!!
  • Nyfiken gul

Mörk kostym

Om det står "Mörk kostym"
    gäller alltid mörk färg som
    anses mer elegant.

Lång klänning eller
    kort elegant klänning. Ibland
    även elegantare långbyxor.

Kavaj / Kostym Mörk kostym, men ljus
    kostym går bra under
    sommaren.

Valfri elegant klädsel,
    tex: dräkt eller kort klänning

• Nyfiken gul

lite mer ingående svar...

inte helvitt - det anses ofint att konkurrera med bruden.. vitt kan passas ihop med andra färger , tex går en vit blus bra med en färgad kjol...

inte helsvart - det är inte begravning.... däremot kan svart även bäras med andra färger o användas som bottenfärg på mönstrat tyg.. så en blommig klänning med svart botten är helt okej!

• starlet

Jo, jag har läst på bt och massa andra ställen med det står så kortfattat.
    Har sökt på nätet och inte fått svar på mina frågor därför försökte jag här....

• starlet

Nyfiken gul: Tack Lite klokare bidde jag!

• Nyfiken gul

personligen tycker jag du borde satsa på en kortare elegantare klänning, den passar på båda klädkoderna o kan kombineras med kavaj, sjal, scarf, bolero eller annat...

Tipset är att titta på lite mer botique-stuk på affärerna för att hitta en fin klänning.. titta i butikerna längs Drottninggatan både uppåt o neråt...

Svar på tråden Kläder till bröllop - hjälp!!