Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Ead

Vit Boxer

Jag har blivit väldigt förtjust i vita boxrar. Så vitt jag förstår så är de egentligen inte godkända och en del uppfödare tar bort dem. Hemskt! Är det någon som vet om det är svårt att få tag på en vit valp? Hur mkt kostar de. Hur är deras hälsostatus?

• Svar på tråden Vit Boxer
  • Teskedsmamman

Vet om en vit boxer som heter Lilly Hon har iofs en svart fläck vad jag vet men hon är jättesöt!!!

Ta kontakt med en uppfödare och hör.... Att skaffa sig bra kontakt med en uppfödare underlättar att få tag i en vit boxer eftersom de annars avlivas ganska omgående. Vad jag har hört är det inga problem med hälsan, men jag vet ganska lite om boxer...

• marina7712

De har samma hälsa som alla andra boxrar. Som TeaSpoon skrev så krävs det nog bra kontakt med en uppfödare för att du ska kunna få en.

Eller en "oseriös" (inte i mina ögon) uppfödare som struntar i att de inte är godkända och låter dom få leva...

• Elisa69

*gråter* bara på tanken att de små liven avlivas bara för att de föds med fel färg.
    Har de verkligen rätt att göra det ?

• Ead

Ja de har ju det. Fast jag tycker det är helt absurdt! jag bryr mig verkligen inte om vilken färg de har.

• Hallonpajen

Vissa uppfödare annonserar t.o.m om sina vita valpar, det blir vanligare och vanligare att de säljs, dock oftast till reducerat pris. Sök på kennlar på nätet och se vad de skriver. Det är helt rumsrent att fråga en viss uppfödare om de säljer sina vita oxå.

Lycka till - bättre hundar finns inte!!!

• ickelpicka

Jag vet inte om det är samma sak för boxer, men vita bullterrier är/blir ofta döva. Det kan isf vara en orsak till att man väljer ta bort dem redan vid unga år.

• lata kocken Johanna

ofta kan man få köpa valpar som inte är godkända om man lovar att inte avla på dom...

eller kastrerar hunden... så det är garanterat att man inte kan avla...

• Åsa M

Jag har också hört att nästan alla djur som är ehlvita är döva. Väldigt vanligt iallafall! Så jag förmodar att det är som -ickelpicka- skrev, dom tar dor dessa valpar pga. detta problem.

En döv hund kan ju leva ett i stort sett normalt liv men det blir ju lite mer kompliserat, då det är svårt med inkallning mm..

Men jag önskar dig lycka till och hoppas på att om du vill får tag på en vit boxer. Som ovanstående föreslagit: ta kontakt med olika kennlar..

Åsa

• Åsa M

vad jag tänkte skriva var. -dom tar BORT dessa valpa...

Lite stel i fingrarna idag tror jag

• lata kocken Johanna

det beror på om de är vita eller albino....

hos bland annat boxrar så finns det vita hundar som inte är albino och de har oftast inte problemet med dövhet

• Ead

Vita raskatter tar man ju hörselprov på. De flesta hör utan problem.

Jag skulle gärna kastrera min boxerhane om det är det som uppfödaren kräver.

• snuffiz

Jag har en vit boxer som heter Lilly. Hon är helt vit förutom en svart fläck över ena ögat. Vad jag vet så gjorde boxerklubben en hälsoinventering för ett par år sen på vita boxrar visavi tigrerade men vad de kom fram till vet jag inte. Min hund har varit relativt frisk förutom klåda på tassarna och några öroninflammationer. Rent procentuellt så föds det 25 % vita boxrar i en kull, även om båda föräldradjuren är tigrerade. KOstnad vet jag iinte för vi köpte Lily då hon var 3 1/2 år gammal.

• mammahärochnu

Valparna som föds helt vita blir många ggr helt döva och/eller blinda därav att uppfödarna väljer att ta bort dom.
    MEN jag tycker absolut INTE man ska ta bort hundar som INTE har dessa skador, en fullt friskt hund måste få ett liv hos någon som älskar den och tar bra hand om den.
    Men som alltid när man köper hund och andra djur, se till att uppfödaren är seriös, hunden/valpen ska ALLTID ha veterinärsbesiktigas och det innom 10 dgr då du ska köpa den, vaccinationer samt vara försäkrad före köpet. Detta gäller oavsett du köper från kennel el privatperson.
    Bara ett tips till alla förstagångshundköpare, fast inte inlägget handlade om detta men det kan gå så fel annars om man köper en hund utan att alla papper är helt okej.

Svar på tråden Vit Boxer