Faddrar - ger ni presenter på dopdagen varje år?
Jag är fadder åt en fyraårig flicka.(Det finns ingen gudfar) När hon döptes gav jag henne en sagobok. Sen har jag hört att man som fadder/gudföräldrar ska uppvakta på dopdagen varje år och inte på födelsedagen. Men vad uppvaktar man med? Jag har uppmärksammat de tidigare två dopdagarna, den ena gången fick hon en cd med barnvisor på. Nu närmar sig dopdagen igen och jag undrar hur jag ska göra.
Uppvaktar ni på dopdagen och i så fall med vad? Ger ni som jag även födelsedagspresent och julklapp? Jag tycker det är svårt att fråga föräldrarna om vad de tycker, för det är ju svårt att "be" om presenter tänker jag.
Vilket engagemang har ni annars kring ert gudbarn? Umgås ni ensamt med barnet och gör utflykter eller så? Mitt gudbarns föräldrar har varit väldigt beskyddande och aldrig ens frågat om jag vill vara barnvakt eller vara med på hennes födelsedag. Jag får ringa och be att jag får komma med födelsedagspresent. Jag fick aldrig hålla i henne när hon var liten, det har bara morföräldrar och farföräldrar fått göra.
Är nyfiken på hur ni andra faddrar gör - skriv gärna!!
Lily