• Waterlily

Faddrar - ger ni presenter på dopdagen varje år?

Jag är fadder åt en fyraårig flicka.(Det finns ingen gudfar) När hon döptes gav jag henne en sagobok. Sen har jag hört att man som fadder/gudföräldrar ska uppvakta på dopdagen varje år och inte på födelsedagen. Men vad uppvaktar man med? Jag har uppmärksammat de tidigare två dopdagarna, den ena gången fick hon en cd med barnvisor på. Nu närmar sig dopdagen igen och jag undrar hur jag ska göra.

Uppvaktar ni på dopdagen och i så fall med vad? Ger ni som jag även födelsedagspresent och julklapp? Jag tycker det är svårt att fråga föräldrarna om vad de tycker, för det är ju svårt att "be" om presenter tänker jag.

Vilket engagemang har ni annars kring ert gudbarn? Umgås ni ensamt med barnet och gör utflykter eller så? Mitt gudbarns föräldrar har varit väldigt beskyddande och aldrig ens frågat om jag vill vara barnvakt eller vara med på hennes födelsedag. Jag får ringa och be att jag får komma med födelsedagspresent. Jag fick aldrig hålla i henne när hon var liten, det har bara morföräldrar och farföräldrar fått göra.

Är nyfiken på hur ni andra faddrar gör - skriv gärna!!
    Lily

• Svar på tråden Faddrar - ger ni presenter på dopdagen varje år?
  • ebben

Oj,ärligt så har jag inte "haft råd"! eller tyckt mig ha råd......är fadder åt min systerdotter-o hon har ytterligare 2 barn som jag INTE är fadder åt.Men känns ju så knappt att bara ge henne nåt. Så då vill jag i så fall ge de andra 2 me. o det blir ju så dyrt.De bor i tyskland o det kostar rätt mycket med porto mm.
    O sen vill man ju även ge vid födelsedar o jul ........
    så nä,jag har faktiskt inte gett varge dopdag......
    Eftersom de bor där så träffas vi inte ofta.men jag har verkligen tänkt att "finnas där" i form av telefon mm då hon blir äldre!!

• ebben

Oj,ärligt så har jag inte "haft råd"! eller tyckt mig ha råd......är fadder åt min systerdotter-o hon har ytterligare 2 barn som jag INTE är fadder åt.Men känns ju så knappt att bara ge henne nåt. Så då vill jag i så fall ge de andra 2 me. o det blir ju så dyrt.De bor i tyskland o det kostar rätt mycket med porto mm.
    O sen vill man ju även ge vid födelsedar o jul ........
    så nä,jag har faktiskt inte gett varge dopdag......
    Eftersom de bor där så träffas vi inte ofta.men jag har verkligen tänkt att "finnas där" i form av telefon mm då hon blir äldre!!

• Örnen76

Hejsan!
    Jag är fadder till två pojkar och har "bara" gett dem presenter till födelsedagar och jul. Har aldrig hört talas om att uppvakta dem på dopdagarna.
    Den ene killen har vi samlat fina glas till och den andre ska vi samla en servis till. De fick de här gåvorna till dopet och sedan har de fått set vid varje födelsedag och jul. Mycket uppskattat av föräldrarna.

• A73H

Nej, bara födelsedagar o jul!

• Enyana

Jag har ibland skickat ett gulligt kort på mitt fadderbarns dopdag, mest bara för att uppmärksamma den. Hon har flera syskon så jag tycker att det skulle kännas lite orättvist mot dem om hon fick presenter och inte de... Jag "kräver" inte av min dotters gudföräldrar att de ska köpa presenter heller, bara att de finns i hennes närhet som omtänksamma vuxna som hon kan ty sig till. Det tycker jag är det viktigaste med att vara fadder.

• Lm71

Det beror nog på hur många barn man är fadder/gudmor åt.... Till att börja med uppvaktade jag på dopdagen, samt födelsedagar, men sen blev de för många. Är gudmor till min systers barn 5 st, samt till en väns barn, de är sju stycken ...Det bidde liksom lite dyrt att uppvakta alla....

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Slumraren

Nä, bara till födelsedagar och jul. Hittills har vi inte köpt något "samlingsobjekt" till dem eftersom vårt äldsta fadderbarn bara är tre, men jag vill gärna ha tips på vad man kan samla på. Tycker det är svårt att köpa något som de inte kommer att använda förrän de flyttar hemifrån om sådär 17 år... vem vet vad de gillar om 17 år och vad som ens behövs då.

• ebben

Undraren,nä,klart man inte vet vad de gillar.......men de får väl "nöja sig med det de får"! Silverbestick av nån sort,landskapsmodell eller nåt är fint! Eller nån klassisk servis.......

Svar på tråden Faddrar - ger ni presenter på dopdagen varje år?