• Elsamaja

Tips mot illamående?

Hej! Är det någon som kan hjälpa mig? Har precis gått in i vecka nio och mår konstant illa! Vill helst inte öppna kylskåpet eller laga mat. Det enda jag kan tänka mig att äta är apelsiner, ärtor, majs och köttbullar.

Har börjat med sea band men tycker inte det hjälper. Kanske är jag lite piggare men jag kräks fortfarande åtminstone en gång per dag.

Är det någon som har några tips på vad man kan göra? Vill helst inte äta några mediciner.

Kramkram

• Svar på tråden Tips mot illamående?
  • ludde1

vichy vatten eller novalukol
    (ingen ramlösa eller vichy nevå)

själv har jag lite noja på vichy vatten men annars så e det det värsta jag vet om jag inte e gravid.

• Missboss

Ät det du kan äta. Jag levde på piggelin och vattenmelon i 2 veckor för det var det enda jag kunde äta.

Sök på trådar här för det finns massor av illamående trådar med många goda tips som kan funka.

• LAA

Finn-Crisp och ingefärste är kanske värt att testa?

• Chewie

Loka citron och att äta det du kan regelbundet så att sockret aldrig sjunker, det är då man mår som mest illa..

• SnällaHäxan

Precis, se till att blodsockernivån är jämn och ät bara det du vill ha, viktigast är att du inte blir uttorkad så se till att få i dig vätska. Postafen (receptfritt på apoteket o helt ofarligt) kan också hjälpa.
    Kram o Lycka Till!

• LillSkruttet

Vet att du skrev att du inte ville ta tabletter, men Postafen måste vara guds gåva till oss gravida illamående kvinnor! No för att man blir trött av dem, men de hjälper verkligen! Hade världens kräkmorgon igår morse. Tog en Postafen igår kväll (sent) och satte på mig mina SEA-band. Sov som en stock fram till 9, vaknade helt utvilad och inte ett dugg illamående. Så skönt!

• Vixen

För mig hjälpte ingefära! Åt en hel del inlagd ingefära (sushi-ingefära) och drack vatten med färsk, pressad ingefära.

• Esprie

För mig fungerar lakris ( inte mera än 50g om dagen)
    jag brukar ta en halv eller en fjärdedels lakrisal när jag mår illa och tycker att det hjälper

• Liq1

Småäta skorpor har fungerat för mig. Fast jag kan ju säga att jag är oerhört trött på skorpor nu!!

Seaband, ingefära, ingefärste, postafen inget har hjälpt mig :(
    men har inte så mkt kräkningar utan mer illamående från och till varje dag, det är nästan värre ibland.

Men försök o småäta hela tiden.

• tdiesel

Hej..jag har oxå mått jätte dåligt så jag fick åka ambulans in till gyn-mottagningen och då sa hon att jag skulle äta Postafen.
    Jag tycker att det har hjälpt mot just illamåendet! Det är ju det värsta som finns och må illa,,ingenting är man sugen på!
    hoppas det blir bättre med dig!!

• ullizen

Jag är 12+6 och har haft konstant illamående sedan v.5. Seabands hjälpte i ngr dagar, prostafen inte alls. I början underlättade det att knapra på skorpor, riskakor eller kex men de sista 2 veckorna fungerar ingenting.
    I måndags var jag hos en läkare på MVC och hon skrev ut ett par andra tabletter till mig. Dessa hjälper mycket bättre även om det inte tar bort allt.
    Skönt att äntligen få sova en hel natt!!!

Lycka till!

• Buggis

Digestivekex, massor av vatten och frukt hjälpte för mig

• Wahlentina

Ingefära ska vara bra. Finns ju te, tabletteter. Krydda maten med... Etc. Annars hjälpte det lite för mig att ha nån karamell att suga på när det var som värst. Är nu i v 16 och mår mycket mycket bättre. Tandborstning är svårt dock...

Svar på tråden Tips mot illamående?