• Crista

4-åring som onanerar jättemycket

Min dotter onanerar väldigt mycket - flera gånger om dagen, så fort hon får möjlighet. Jag läser i "Leva med barn", som man får av BVC där jag bor, att mycket onani kan tyda på att barnet känner sig ensamt och behöver mer gemenskap. Eller så kan det ha andra djupgående orsaker. Så nu sitter jag här helt förtvivlad och känner mig som världens sämsta mamma. Är det någon som känner igen detta?

• Svar på tråden 4-åring som onanerar jättemycket
  • Johannah Ottosson

Vad menar du med onanerar? Som vuxna gör? Har aldrig hört det förut? Är detta vanligt?
    Förlåt om jag inte har ngt svar blev bara så förvånad!!

• vickan 83

Håller med... hmm... onanerar?! Hur gör en 4-åring det?? Har inte heller nåt svar...

• Aaliyah

Hos småflickor är det inte så ovanligt att de börjar onanera vid den åldern. Jag tror inte att du behöver oroa dig ts. Hon har väl just kommit på att hon kan göra det bara.

• maxhugo

Jag känner inte igen detta, men prata med bvc, de kanske kan råda dig till något.Hur som helst så är du ingen dålig mamma.Lycka till och hoppas du får svar på dina funderingar.

• Bobbie76

Jag har jobbat på förskola och där var det en femåring som brukade ligga och gnugga sig med handen utanpå kläderna på vilan. Jag vet inte vad som riktigt försegick i hennes liv i övrigt, men i mina ögon var det en "vanlig" tjej utan några problem i familjen eller så. Personalen reagerade lite grann, men det var inget vi gjorde så mkt åt. Det viktiga är väl att inte skuldbelägga henne. Jag tror att det går över, men man kan ju förstå dina funderingar. Helt ovanligt tror jag inte att det är.

• giz den allsmäktige

jupp det är ganska vanligt i den åldern att dom gnir sej mot tex armstöden på soffor å bordsben mm
    man ska försöka nonchalera det men blir det överdrivet mye så ska man försöka avleda barnet och förklara att man inte gör så utan fine gå in på ditt rum å gör det....... ta kontakt med BUP i din kommun dom har massa råd att komma med BVC kan oxå va bra att prata med.

att det är barn som behöver uppmärksamhet m.m är ett gammalt synsätt, det betyder absolut inte att man glömt ge sitt barn närhet å kärlek.
    så ta kontakt med bvc å bup för att få råd och vägledning.

• Johannah Ottosson

Crista:
    Jaha, det är nog ingen fara. Kan ju vara att det kliar med, eller? Fråga på bvc, säkert inget att vara orolig för.

Kram

• lill linda 82

vet om en 1 åring som håller på med samma sak, fast då i matstolen,sitter o gnuggar sig.
    bvc kanske har något tips?

• lei

ha ha min kusin 5år och min svärbror 5år, båda killar. onanerar för att få stånd så dom kan kissa längre.. mest är dom bara nyfikna och tycke att det känns lite underligt.

• E1981

Antingen kliar det av någon anledning eller så har hon väl bara kommit på att det känns bra, småkillar börjar väl att dra i snoppen så fort de får kontroll över händerna och de är väl inte för att de känner sig ensamma? Oroa dig inte men kolla bara så hon inte har urinvägsinfektion/svamp eller nåt.

• Nyfiken gul

jag började själv pilla o peta o onanera som 4-5 åring så tat lugnt...

bara man tar det varligt som förälder o inte skjuter över sina skuldkänslor på barnet o gör onanin till något fult o äckligt...

låt henne göra det i sitt rum, avbryt om det är för mycket pillande... i övrigt bara slappna av...

• Mälaröbo

Min dotter är fyra och har precis börjat "trappa ner" onanin.
    Hon har hållt på sen hon som 1-åring kom på att det var skönt att trycka sig mot mittbandet i matstolen.
    Sen har det varit andra tekniker som kommit och gått.
    Det handlar INTE om penetration utan stimulering av klitoris.

Att det kan bero på brist på gemenskap låter mycket troligt, trots att jag aldrig hört det förut.
    Min dotter gör det när hon har tråkigt och häckar framför tv:n eller nåt sånt.

Till mig har "de" sagt att inte göra nån affär av det, låta det gå över av sig själv och vara uppmärksam på att det inte blir tvångsmässigt.
    Med det menar de tex att det INTE är ok om hon avbryter lek för att hon "måste" och dyl.

"De" lugnade mig också med orden: "Tänk så mycket pojkar det är som i lugn och ro får gå och dra sig i snoppen hela dagarna, det är SAMMA sak!!!"

Vi vet inte ens hur ofta det händer längre eftersom vi under åren lärt henne att man "myser med smulan" på sitt eget rum när man är ensam!

• Crista

När jag tänker efter så har hon faktiskt hållit på med någon typ av onani sedan hon var ett år. Gnuggade sig då mot barnstolen/bilstolen/kundvagnen (som ju alltid har en rem eller liknande mellan benen).

Svar på tråden 4-åring som onanerar jättemycket