• Anonym

Vita små ploppar kring ögonen?

Någon mer här som har små vita ploppar vid ögonen... som minimini-finnar...någon slags talg-grejer som inte vill försvinna..?
    Du har kanske något bra tips om hur man kan få bort dom... tycker det ser så himla trist ut :(

• Svar på tråden Vita små ploppar kring ögonen?
  • Aaliyah

Har för mig att de kallas milier och att man inte ska klämma på dem själv utan gå till en salong och få hjälp.

• miu miu

Precis, det kallas för milier. Man kan säga att det är små talgsystor utan någon utförselgång, så du ska inte klämma på dom, utan gå till en salong och få dom borttagna. Man kan få dom genom arv och om man äter mycket animaliska fetter så som ost, mjölk osv.

Dom är ej farliga men jag förstår om du tycker att dom är störande och vill ha bort dom.

Lycka till!

Gravid vecka. 7
  • Anonym

Tack! Så en vanlig hudsalong kan kanske ta bort dom? *hoppas*

• Anonym

Ok, tack för ditt svar miu. Så det finns vissa saker som kan förebygga dom alltså? För jag vill verkligen inte ha fler :( Är redan rätt många..

• Anonym (har också)

Hej, hej!
    Jag får också sådana då och då, det verkar vara ärftligt då fler i familjen har det. Det är säkert jättebra att gå på salong och ta bort dem men det har jag aldrig gjort. Att klämma ut dem funkar ju inte (som du kanske har märkt...?) men om man gör hål på huden med en nål så brukar det gå bra, ibland sitter de fast men man kan peta bort dem med nålen (liksom underifrån) Bläää, vad äcklig det låter! Men - det är ytligt, bara i huden så det är ingen farlig operation även om det låter så! Ibland kan det blöda lite om man råkar komma på ett litet blodkärl men oftast inte. Det är absolut inte värre än att klämma på en kvissla!
    Att man ska vara ren om händerna och tvätta med sprit eller dyl. efteråt är en självklarhet. Lycka till!

• Bill

Jag har hört att det kan bero på att man har torr hy.

• Anonym

Jo jag har försökt klämma vill jag då lova, men det går icke! :(

Mmm, kanske det har något med torr hy att göra.. har haft torr hy ett tag nu och precis när det började bli bättre dök dom upp!

• Bill

Kläm dem inte, gå till en hudspec. som gör det åt dig!

• Annihz

har oxå sånna som kommer ibland, jag brukar "operera" bort dem själv. Kan nog kanske stämma det där med torr hud, för jag har haft mycket problem med just det, speciellt under vintern.

• Marilyne

Jag har sådana också, min pappa har det med så jag tror de ligger i familjen lite.

Svar på tråden Vita små ploppar kring ögonen?