• Iorlover

Band på dopklänningen?

Vi har fått låna en dopklänning nu som vi ska ha på Lördag. Men bandet är bara löst o jag funderar på hur o var man fäster det? Funderar på att köpa mörkaree blått också. Ångrar så då jag var till Borlänge häromdagen att jag inte köpte färdiga band med en liten ros att bara sätta dit! Några förslag?

Sen måste vi ha en helvit body också, var hittar jag en sån på fyra dagar?

• Svar på tråden Band på dopklänningen?
  • Åsa78

Jag köpte helvit body på H&M eller om det var lindex.

Min mamma sydde fast banden lite försiktigt.

• Blue Vapor

HM har helvita bodys, men kanske bara i butiken? De brukar ju ha en monter med olika body-set i plastförpackningar, de är jättebra tycker jag! Finns allt från ankstjärtsbyxor till långärmade bodys. Det brukar finnas mest i vitt, men ofta även mönstrade set i olika färger.

Bandet brukar ju sitta runt midjan väl? Finns det s a s hällor i klänningen (om den är virkad så trär man ofta bandet i klänningen)? Annars är det ju bara att knyta om!

• Jenny Tom

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut men om det är ett helt löst band så kan man knyta det runt barnets midja med en roset fram. Finns bild på dopklänning som man själv knyter i mitt galleri titta på sidan 2.

Annars så kan man göra en roser på mitten av bandet och trokta fast det mitt på allterna tivt att sätta fast det med en säkerhets nål.

Hoppas du förstår hur jag menar om inte så fråga mera så kanske jag har andra förslag.

• Iorlover

Jenny Tom: Förstår o ska försöka med att knyta en rosett tror jag o sätta dit. Men ska den sitta i mitten eller på någon sida?

Body på hm ja. Det var just det, det är 10mil till närmaste. Suck!

• Iorlover

Är liksom ingen midja på klänningen. Blir mera på bröstet där jag vill att bandet ska börja.

• Jenny Tom

När vi har knytit fast bandet så har det varit rätt högt upp under armarna.

Vill man knyta en roset som man sätter fast, kan man fuska och först göra roseten an en mindre bit sen trä igenom skälva bandet som hänger ner.

Man tar en band bit på lagom längd beror på hur stor roset man vill ha, sen gör man två ögglor för i hopp ändrana bakom och tar ett tredja band bit allterna titv det länga banden och knyter om så får man en stor fin rosett. Hoppas du förstår hur jag menar det är så svårt att beskriva.

• Iorlover

Jenny Tom: ska försöka imorgon om jag inte hittar någon färdig i lilla "byn". Vad duktig du är, såg nu att du syr själv! Synd att du inte bor här då, så jag kunde springa över med banden..hihi! Tack för tipsen iallafall!

• zenta74
    Titta i din gästbok!
    Lycka till!Skrattande
    ♡Stolt mamma till världens sötaste Cornelia ♀ 060114♡
Svar på tråden Band på dopklänningen?