• dutten

Hur mycket betalar ni för Björkved??

Hejsan!

Idag så sågas det ner en massa björk på min tomt.
    Inget jag är glad då insynen blir hemsk...men grannar har klagat på pollen o löv så för att få det lugnt så...

Det jag undra nu är om nån kan tänka sig att köpa ved nu?
    De flesta jag har frågat har sagt nä den är ju inte torr - vad ska jag med den till osv?

Jag tänker att om man lägger veden nära pannrummet så borde den ju torka i rimlig tid?
    Vad betalar man för björkved då?
    Har ju inte lust att ta hutlöst betalt - men det kostar ju mig oxå att ha en här som har utbildning osv - det är inte gratis det heller.

Nån som har tips/råd att ge?

Tacksam

dutten

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni för Björkved??
  • ladyhawk

Här i Roslagen har jag för mig att jag sett skyltar här och var "Björkved 50:- säcken". Dock vet jag inte hur stora säckarna är, eller hur pass torr den är.

• dutten

Ok 50:-/säcken..hehe låter som bensinstation men men...vad kan det vara i en säck tros?
    10 kilo?
    Nä fy vad svårt det är alltså...

Tackar ändå för tipset.

dutten

• ladyhawk

Ja, de är lika dyra som macken. Kanske beror på att målgruppen är helg-/semesterfirande stockholmare.

• ladyhawk

Tror att det är en riktigt stor säck, på macken är de små (iallafall de jag sett).

Det är mycket billigare om man köper "långved" som inte är upphuggen. De jag känner här som eldar sitt hus med ved, har kontakt och handlar dirkekt med markägarna. Jag kan kolla om någon vet hur mycket de tar.

• dutten

ladyhawk

Tackar för att du vill ta reda på det åt mig:o)
    Känner mig rätt hmm ovan vid detta med pris på björkved.

dutten

• meya

Veden måste ligga och torka till nästa sommar förmodligen... Sorry, men så är det! Beror ju lite på hur blöt den är förstås...

• ladyhawk

från min sambo (chattar med honom i ett annat rum) som bott mycket ute på landet i Roslagen:

>>>hur mycket kostar ved (som man inte köper på macken). Björkved (upphuggen) resp. långved? Ungefär
    >>300kr kubiken om jag inte minns fel, men å andra sidan så har man ju teflon i minnet
    >för färdig ved eller långved? vilket träslag?
    upphuggen björk ca 300 mer vet jag inte...

• dutten

Jupp låter som priset jag fick oxå ...nu:)
    170:- för långved och ca det dubbla för upphuggen...

Men eftersom det är blötved kommer jag inte att ha de priserna - men har jag tur så går det på ett ut det jag har betalat för att få ner den och det jag kan få för att sälja den - skulle vara bra!

ca 6 kubik blev det i alla fall...nu ligger den här o bara väntar på att bli upphuggen/sågad.

Tack för all info!

*eftermiddaxkramas*
    dutten

Svar på tråden Hur mycket betalar ni för Björkved??