• imorgon är en annan dag

Svamp i munnen av kåvepenin - kan man köpa något receptfritt?

Svamp i munnen av kåvepenin - kan man köpa något receptfritt?

Vår lilla har som sagt fått svamp i munnen och vår vårdcentral tycker att man bara skall vänta ut att det går bort (de sa att det borde ta ca 1 vecka). Mén det vill inte vi, så nu undrar jag finns det något receptfritt för svamp i munnen som man kan ge barn under 1 år (10månader nu)?

• Svar på tråden Svamp i munnen av kåvepenin - kan man köpa något receptfritt?
  • Alfelina

Jag har alltid gett min lillan vichey vatten. De säger att man ska pensla med en topps....men jag har altid gett en tsk då och då under dagen!

• Bonus

Vichy vatten! ska hjälpa som ovan skriver!!

• SaramedM

Vichyvatten är bra
    En annan viktig sak är att koka allt som kommer i kontakt med munnen, nappar,flaskor, bitleksaker osv
    Om du ammar så tänk på att behandla dina bröst också även om du inte uppvisar symtom, samma sak där allt som kommer i kontakt med brösten tvättar du i 60 grader ( bh, amningsinlägg, t-shirts osv) Var noga med handhygienen

• SaramedM

Grr, var för snabb att skicka i väg det...om du börjar få ont vid amningen, eller känner att det bränner i brösten , kliar så är risken att du också fått svamp och måste behandlas.

Svar på tråden Svamp i munnen av kåvepenin - kan man köpa något receptfritt?