• fia79

Utslag av mild havregröt?

Jag har börjat att ge min son som snart är sex månader smakportioner av gröt. han har fått mild havregröt. Han har dock fått röda utslag med en vita prickar runt munnen när han ätit det. Jag antar att det är en reaktion på något i gröten, kanske möjlken? Då jag annars helammar kan det ju vara något som jag ätit. Men då utslagen kom i samband med gröten, så borde det ju vara den. Håller på att ringa bvc , men där är det upptaget så jag testar här. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Utslag av mild havregröt?
  • liv06

Det låter som överkänslighet/allergi mot mjölk. Min kille hade likadant, när han var 5 månader testades han hos läkare, det visade på kraftig överkänslighet mot mjölk. Jag började oxå med mild havregröt!! Idag är prognosen nya tester vid 1 1/2, jag får inte ens äta några mjölkprodukter då jag fortfarande ammar.

• fia79

liv 06:

Jag misstänker också att det är mjölken. Har ringt till bvc som säger att det inte går att göra allergitest på så små barn, då det kan visa fel. Så vad gör jag nu? Det r ju inte helt lätt att utsluta mjölk på egen hand ur kosten? Det kan ju finnas på alla möjliga ställen? Fick din son utslag på hela kroppen eller bara runt munnen?

Vad är det egenligen för skillnad på överkänslighet och allergi? eller det kanske är samma sak?

• liv06

fia,
    min son fick utslag runt munnen när han fick gröten, sedan hade han på kroppen (framför allt bröstet magen), magsmärtor etc. Man kan visst testa, vi var på barnmedicin och gjorde pricktest, eftersom han visade symtom vid intag. Att utesluta mjölk helt är superjobbigt, jag måste läsa på allt i innehållsdeklarationerna. Vi har varit hos dietist för råd och det var bra. Han är 10 månader och skall fortsatt vara mjölkfri (till 1 1/2 år). Överkänslighet är mildare, men gör att man kan tåla mindre mängder, fast när man nått gränsen är svårt att veta.

• fia79

Tack för svaret! Då är det bara att stå på sig mot bvc, för jag antar att det behövs en remiss till någon barnklinik för att kolla upp det här. Jag får hoppas att det går bättre när ordinarie bvc sköterskan kommer tillbaka från semstern.

• Catten28

Här finns det info www.celiaki.se

Älska de du kan. Rör vid de du kan nå ut till. Låt de andra gå.
  • Catten28
    fia79 skrev 2006-08-01 10:28:27 följande:
    liv 06: Jag misstänker också att det är mjölken. Har ringt till bvc som säger att det inte går att göra allergitest på så små barn, då det kan visa fel. Så vad gör jag nu? Det r ju inte helt lätt att utsluta mjölk på egen hand ur kosten? Det kan ju finnas på alla möjliga ställen? Fick din son utslag på hela kroppen eller bara runt munnen?Vad är det egenligen för skillnad på överkänslighet och allergi? eller det kanske är samma sak?
    stå på dig: jag har gjort pricktest på min son och det visade sig att han är allergisk mot soja. De gjorde test på mjölk o soja. De ville först inte ta test på honom pga att det kan ge utslag på allt, men jag stod på mig och nu utesluter jag soja och han har inte eksem
    Älska de du kan. Rör vid de du kan nå ut till. Låt de andra gå.
  • snart tre

Ja, stå på dig mot bvc (de vet verkligen inte alltid bäst). Min son fick också eksem, som vi först skulle smörja bort. När det inte hjälpte och han blev sämre höll de på att trilskas länge innan vi fick en remiss. När vi väl fick det och kom till barnläkarmottagningen tog det dem 15 minuter att se att han var allergisk mot mjölkprotein och ägg. Han har då sex månader, så det går visst att se även om inte alla barn får utslag på det sk pricktesten. Det finns dock andra sett att upptäcka allergier. 

Min son fick lida i onödan i flera månader på grund av deras strul och hann bli ordentligt sjuk med diarréer, blödande eksem och feber på slutet. BVC skämdes som tusan efter det och jag sade vad jag tyckte om deras hantering. Så stå på dig och kräv att du får komma till läkaren.

Det låte som att han är allergisk mot något och det är viktigt att ni snabbt får veta vad det är.

Lycka till

• liv06

Vill bara tillägga att min son blev oxå ett helt "nytt" barn efter diagnosen, innan var han ofta skrikig/irriterad. Hade obehag av utslagen (kliade/rev sig på nätterna). Dom första månaderna var jättejobbiga, idag blir jag lite ledsen när jag tänker på att det inte behövt vara så!!

• fia79

Tack föra alla svar!Blir dock lite fundersam, min lilla kille har inte haft några eksem. Han har dock torr hud som behandlats med miniderm morgon och kväll. Han verkar inte ha ont i magen. Fast det är ju det där prickarna som han hade kring munnen. Utslagen kom direkt och försvann efter cirka en timme och de var bara kring munnen.

• snart tre

Utslag kring munnen, som kommer snabbt och förvinner snabbt, är ofta bara tecken på att barnet reagerar mot ett nytt födoämne (som t ex röda bär/frukter) som är starkt. Det behöver inte vara att barnet är allergiskt (kan märkas som eksem eller diarré eller magont eller kräkningar eller allt på en och samma gång). Men kolla ändå för säkerhets skull upp det så du vet. Att utesluta vissa födoämnen själv ska man inte göra innan man varit hos läkaren.

Lycka till

• jaune

Precis som du skrev i ditt sista inlägg har min son också haft. Alltså utslag runt munnen efter att han ätit köpt gröt och dessa försvann efter någon timma. BVC misstänkte mjölkallergi och sa till mig att testa havregrynsgröt istället. Det får han inga utslag av. Idag har jag varit på Barnläkarmottagningen där jag bor och gjort en pricktest och det visade sig att han var allergisk mot mjölk och ägg. Jag tycker absolut att du ska göra ett test - du måste bara ta reda på vart du ska vända dig. BVC rådde mig att ta kontakt med vår Barnläkarmottagning - annars kunde jag också åka in akut till sjukhuset.

Lycka till!

• MotherOfTwo

Min dotter svälde upp i hela ansiktet och fick prickar efter att ha ätit gröt. Medan jag ammade henne hade hon i sypmtom alls. Lite eksem som behandlades med miniderm men dom var pyttesmå.
    Vi gjorde också pricktest och hon var allergisk mot mjölk.

• fia79

Har nu varit på barnläkarmottagningen och det visade sig han är allergisk mot mjölk. Så nu ska jag bara försöka smälta allt i mitt tycke konstiga råd jag fick.

• snart tre

Fia79: Vad bra att du fått ett besked i alla fall. Vilka råd fick du? Du vet att det finns en jättebra mjölkallergitråd här FL va? Där kan du få svar på massor av saker. Och du, det är inte så jobbigt som det kanske känns just nu, jag lovar

• fia79

snart tre: hmm, jag fick en bunt broschyrer och ett recepet på något pulver som heter proseeb eller något liknanade. Fick faktiskt fråga vad jag skulle med pulvret till, då jag fortfarande ammar och planerar att göra det ett bra tag till.

• snart tre

Fia: Jag fick Nutramigen utskrivet (mjölkfri ersättning), men det berodde på att jag slutat amma. Proseeb är nog en ersättningsprodukt antar jag. Nutramigen kan man för övrigt göra välling på, skulle tippa att samma sak gäller för Proseeb. Kanske var det därför du fick det. Du får läsa på ´ Broschyrerna och listorna är jättebra att ha tills när knotten börjar äta mat. Mjölk finns precis överallt.

Svar på tråden Utslag av mild havregröt?