tips på 1 års tårta??
Tänkte baka en tårta/bakelse till lillan som blir 1 år imorrn...
Några tips??
Tänkte baka en tårta/bakelse till lillan som blir 1 år imorrn...
Några tips??
Tårtbottnar med marsankräm mellan och grädde uppepå, garnera med t ex kiwi och jordgubbar eller banan, eller nån annan frukt ni gillar...
Så ungefär kommer tårtan jag ska baka till min dotters ettårsdag om en vecka!
tårtbotten med marsankräm och stampad banan varvat emellan och grädde utanpå och garnera med skivad banan och konserverade mandarinklyftor. och strö på sånna där silverkulor sen kan du ju göra en figur av den också om du vill, som en kanin eller något annat roligt.
pannkakstårta!! så gott och kul...
jag gjorde min med massa grädde och jordgubbar överst sist. Mellanlagrena fyllde jag med jordgubbssylt, blåbärssylt, mosade bananer... mums
tack för tipsen! marsankräm verkar vara toppen, är det nåt speciellt med den till barn?? silverkulor: ett bra tips :)
fler tips??
pannkakstårta, ja, inte så dumt...
Jag hade upptinade frusna bär & mosad färsk frukt i dotterns tårta istället för sylt..
det var kanon & inte så sött...
blandade även grädden med hallon..
Fröken pekpinne (=jag ) kommenterar : Tänk bara på att silverkulorna är HÅRDA (åtminstone de jag köpt, men de kanske var gamla
) så barn kan ha svårt att få sönder dem och det kanske är obehagligt att svälja dem hela. även moster Agdas plomber kan ju ryka...
Om man vill kan man ju ha dem i en liten skål bredvid så den som vill får göra sin tårtbil lite extra fin...
Tror för övrigt att jag tänker sno åt mig lite av tipsen här ovan till dotterna tårtkalas!
Hmmm, fingrarna lever sitt eget liv när de skriver...
tårtbiT ska det såklart vara, inte tårtbiL!
Om man vill vara lite lat så funkar det bra med vaniljvisp som man vispar riktigt länge i stället för marsankräm.
Hej, vi hade ettårskalas igår och våran tårta blev faktiskt riktigt god, tyckte alla utom ettåringen hon gillade inte alls tårta.
I tårtan hade vi ett lager med marsankräm som vi blandade i lite mosad banan och i det andra lagret hade vi mosade jordgubbar. Som garnering gjorde vi nyckelpigsjordgubbar, man delar en jordgubbe på mitten och målar den med choklad så det ser ut som en nyckelpiga.
Läste ngnstans att man kunde ha silverkulor på tårtan. Visst är de fina....men de är jättehårda. Tänkte bara att småbarnen kanske biter i dem o skadar tänderna.
Lycka till med era tårtor....de låter smarriga.
//Anna