-
-
-
Svar på tråden Brukar era katter hosta?
-
Japp, iallafall min hankatt!
-
Min hankatt Nalle får hostattacker ibland. Har sökt hjälp för det men de kunde inte hitta nåt. Tror han har dammallergi eller nåt, han brukar få hosta när vi inte städat på länge.
-
Min Piri brukar hosta. Det låter som hon håller på att få upp en av lungorna eller nåt! Läskigt! Men som regel är det ingen fara. Det brukar vara som rethosta ungefär och går fort över. Men jag brukar iaf sätta mig hos henne och stryka henne över ryggen. Kan tänka mig att det känns lite otäckt för henne. Hon brukar iaf bli lugnare när jag är där.
-
-
Det är inte så att era katter har mask? Pratade med en veterinär för några dagar sen och berättade om mina katter som hostar, med ett skällande ljud. Och sen efter typ sväljer ner nåt. Hon sa at det i största sannorlikhet är mask.
-
min hostar inte, det låter som hostning när hon kräks. Hon nyser och snarkar ofta
-
avmaskade dom för några månader sen osså är dom innekatter så mask är det nog inte.
-
Vissa masksorter kan var svåra att får bort. Och även innekatter kan visst få mask säger dom. Men jag är ju inte veterinär, så vad vet jag
-
-
Vår äldsta katt gör det ibland. Veterinären trodde att det var för att hon får i sig mycket hår, hon spyr inte särskilt mycket heller.
Vi fick någon sorts pasta som var jättekletig och som skulle göra saken bättre. Men jag vet inte riktigt, det var hur svårt som helst att få i henne den, och hon håller aldrig på och hostar länge. -
Cappes mamma
Är det inte du som har Birma?
I såna fall så kan jag säga att de kan hosta när de har lite ont i sitt hjärta. nya studier så har de dessutom sett att HCM breder ut sig i Birma stammen. Kanske värt att kolla upp om det är så i såna fall. -
japp vår Hobbe hostar rejält ibland....låter såå hemskt men det är inget farligt, precis som för människor kan det ju kittla i halsen även på katter. (frågade en veterinär)
-
Rethosta, hårboll, noskvalster. Det kan vara lite allt möjligt. Brukar inte vara några större problem sålänge dom inte har svårt att andas.
-
Ja! Ibland så att det låter som om hon håller på att kvävas. Men tänk er själva om ni var ludna o behövde tvätta er genom att slicka er! Lite mycket hår i halsen!
-
Mina hostar ibland, alla tre...men oftast slutar dessa hostattacker med att de kräks ut en massa hårbollar...Normalt säger veterinären till mig. De slickar ju i sig en massa hår, och de kan fastna och kittla i halsen...de måste ju få ur sig dessa på nåt sätt!
-
Min lilla ettåriga katt har aldrig hostat vad jag vet. Har inte sett röken av hårbollar heller trots massivt håravfall nu i sommar....
-
Jo, dom kan hosta för att dom har fått nåt i luftvägarna eller om dom är på väg att hosta upp en hårboll...
-
Har aldrig hört kisarna hosta någon av dem.
Vad gäller HCM hos birma kan jag säga att vi fick avliva vår första birma akut pga HCM. Inte roligt
Och kletig pasta som de ska ta mot hårbollar, kan det vara kattmalt? Min ena katt äter det glatt och tycker att det är smaskens. Den andra sniffar lite och går sin väg, men då kletar jag det på tassen på honom. Och tydligen är det läskigare att vara kletig än vad det är att käka pastan -
Det kan vara astma också.