• karatesnoddasgirl

Våga delamma!

Jag vet att detta är känsligt i dagens amningsfrälsta Sverige men jag skulle vilja slå ett slag för delamningen. När vår som föddes ammade jag honom OCH gav tillskott. Alla säger att bebisen inte kan ta både bröstet och falskan men det har aldrig varit några problem. På så sätt fick jag det bästa av båda sidor: min son fick i sig antikroppar osv via amningen och visst tyckte jag att det var fina stunder när jag ammade MEN tack vare att han tog flaskan också blev jag inte lika bunden. Hans pappa ryckte in och tog nätterna när jag gick på knäna, jag kunde gå ut och få "lufta hjärnan" på egen hand och viktigast av allt: vår son sov gott eftersom han var mätt och trygg redan från början när amningen inte riktigt hade kommit i gång. Detta har verkligen funkat för oss och vår son har två delaktiga och någorlunda utsövda föräldrar.

• Svar på tråden Våga delamma!
  • lilla trollet

Tja, det kanske inte är så tokigt. men vad jag förstått så måste en del mammor i så fall pumpa ändå eftersom brösten annars "sprängs sönder" av mjölk.

• Mumin

Tja, tillgången på mjölk styrs ju av efterfrågan, ju mer bebisen äter desto mer produceras det, och tvärtom. Eller har jag fel?

• cia med felicia

Mumin! Nä, du har inte fel, det stämmer som du skriver.

Karatesnoddasgirl! Jag säger inte att bebben inte kan ta både flaska och bröstet. Vi gav i stort sett aldrig tillägg, men jag har inget emot det, men däremot pumpade jag en del (hade ganska mycket mjölk också). Det gjorde att när jag väl ville eller var tvungen att vara borta (eller om sambon skulle ta en natt) så kunde min sambo mata dottern med flaska och det var heller aldrig några problem. Hur skönt som helst! =)

• Hella

Jag blir glad bara av att läsa din rubrik.
    Min son hade jättesvårt att suga på bröstet vilket har gjort att jag har delammat honom. För att nu när han är fyra månader slutat helt. Jag trodde aldrig att jag skulle ha svårt att amma.
    Alla barn är ju olika och man får se vad som passar sitt barn. Vissa barn suger bäst på flaska(som Emil) och andra kan inte ta flaska. Det som jag har märkt är att många tar för givet att man ammar och kan slänga ur sig pikar m.m. när dom hör att man inte ammar längre.
    Jag har fått höra att det är egoistiskt av mig att inte kämpa mera och att jag inte vill mitt barns bästa!
    Vill man hel amma så är det ju jättebra, men acceptera att alla inte kan eller vill det. / Hella

• cia med felicia

Vad arg jag blir! Trist att du, Hella, har fått skit för att du inte har helammat. Fakta är ju att det är jättebra att amma (helt), men samtidigt är det inte dåligt eller farligt att inte helamma. Å går det inte, av olika skäl, så går det ju inte för guds skull. Arghhhh!!!! Stå på er ni som inte helammar, eller ammar alls!

• MatinaEE

Hmmm...
    Jag sinade båda gångerna innom en månad så mina barn är uppfödda med flaska.
    Jag anser att dom är lika friska och så vidare som andra barn. Pappan kunde hjälpa till och jag behövde inte dra upp tröjan så fort det var dax för mat... Men jag är för amning och hade det fungerat hade jag ammat så långe tänderna inte kom...*L*

• Themis

Vad kul att läsa om någon som vågar utforska möjligheterna!

Jag vill gärna amma, det är inte det, men jag tänker inte driva det in absurdum och frustrera barnet om det inte funkar. Och har man sedan mycket känslig hud kanske det vore bra att delamma så man får hämta sig lite emellan.

Jag känner också att jag gärna skulle vilja släppa in pappan i matningen så fort som möjligt, för vi vill att babyn ska känna sig lika trygg med honom. Naturligtvis med hudkontakt och delad kroppsvärme under matningen, precis som när mamma ammar. Kan undras om det skulle kunna gå?

• Hella

Till Bimsan

Jag tror att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har alltid varit glad att Sambon fått vara med och mata. Har man mycket mjölk kan man ju pumpa ut mjölk. Det är en av dom största fördelarna med att delamma.

• sedna

När min son var litten så ammade jag bara men det var inget hinder för att hans pappa skulle kuna göra det jag pumpade ut mjölk så att han fick matta honom på kvällarna eller på häljerna det var jättebra.

• tranan

Hej!
    Ville bara tillägga i debatten att i den senaste forskningen har man visat att barn som helammas länge inte har mindre allergier än barn som är uppfödda på flaska. Så enligt dessa rön behöver man inte alls ha ångest för att man inte ammar. Amma istället för att det är mysigt och praktisk!

• Marlene

Man gör väl det man mår bäst av, det finns ju så bra ersättning idag. Jag helammar och trivs med det. Det viktigaste är väl att man mår bra, både mamma och baby.

• Jaja

Innan jag fick barn var jag helt säker på att jag skulle stå emot all ev amningshysteri och endast amma om det kändes bra för både mig och mitt barn...sen kom min son och det blev på riktigt. Han ville inte riktigt ta bröstet och på BB började de dra och slita både i mig och honom. Han gick inte upp i vikt som de ville och jag fick använda medicinkopp och försöka hälla i honom. När det började spruta ur näsan på honom slutade jag...När vi kom hem i lugn och ro gick han upp i vikt men amningen fungerade aldrig helt och det gjorde ont. Jag provade efter några månader med tillägg men han tyckte inte alls om det då. Jag höll på i sex månader tills han accepterade välling. I efterhand önskar jag att jag hade provat tillägg tidigare, då hade det kanske gått lättare.

Med detta vill jag säga att det finns ett tryck på mammor och kanske speciellt nyblivna sådana att amma till varje pris och att det är jättesvårt att stå emot. Visst är ammning bra för alla de som det fungerar för men jag tror inte på amning till varje pris. Nästa gång tror jag att jag kan stå emot lite bättre...delamning kanske vore något!

• karatesnoddasgirl

Skönt att höra att det är så många som förstår vad jag menar! Helt enkelt: gör det som känns bäst för mamma och bebis! Våga stå upp mot amningsgalna barnmorskor på BB! Jag trodde jag skulle bli tokig när jag hade en barnmorska hängande i vardera bröstet bara för att de så gärna ville visa hur man handmjölkar! Sonen skrek som en stucken gris och var så hungrig, så hungrig. Nu när man genom spädbarnsforskningen vet att hungern är lika med DÖDSÅNGEST för det alldeles nyfödda barnet kan man ju undra om de där dropparna man lyckas pressa ur sig verkligen är så himla viktiga just då. Jag menar, man blir ju inte precis den fromma modern i den situationen och mjölken kommer inte hur gärna man än vill. Om man kan stilla barnets hunger och sedan i lugn och ro få ta itu med amningstekniken går det ju mycket bättre.

Min son är uppfödd på ersättning och bröstmjölk ungefär 50/50 i två månader och sedan mer och mer ersättning. Nu äter han vanlig mat och har inga allergier. Men om man kan pumpa och ge bröstmjölk i flaska är ju det jättebra också. Då slipper man ju ha ont!

MatinaEE skriver "men jag är för amning". Jag är inte på nåt sätt emot amning, jag vill bara tala om att det går bra att ge flaska också. På min föräldrakurs fick de oss att tro att ett barn som inte helammas i minst sex månader inte bara blir allergisk mot allt utan även kriminell, korkad och helt oförmögen att knyta an till sin mamma. Jag blir så förbannad på så onyanserad fakta!

• KCsMama

Jag delammade eftersom jag fortsatte skolan igen nästan på en gång efter förlossningen.
    Hadr egentligen inte tänkt amma alls men det blev 4månaders delammning istället!

• 5 barn Waldenryd

Mitt första barn ammade jag till hon var 6 mnader sedan var inte det intressant hon gillade mat och mitt andra barn fick jag problem med amningen hon fick inte i sig som hon skulle så jag börja ge henne flaska efter 1 månad och kombinerade ammning och flaska men hon tog ej till slut bröstet och då gälle bara flaska. Hade en super snäll barnmorska som menade att det är inte fel om man börjar med flaska.
    Hon gav inte mig dåligt samvet utan stötta mig och det är väldigt sällsynt med sådant på bvc och bb.
    Väntar nu mitt tredje barn och får se hur det går denna gång med ammning är inte rädd om det inte skulle funka för det finns ju ersättning.

• Jossebell

jag hade tvillingar men endast mat till en så jag gav varannant mål. Funkade perfa och gjorde mig mer avslappnad. Jag upplever att de blir fortare hungrig när man ammar... kanske har jag taskig kvalite och mängd...

• Isolde

Min mamma fick mjölkstockning när jag var 2 1/2 månader gammal, och kunde inte fortsätta amma. Det blev abrupt övergång för mig (lär ha protesterat vildsint) men jag fick inga men... Har alltid varit den friskaste av alla ungarna och har fortfarande bara varit på akuten en gång, då för en bandyboll i ögat som knappast kan skyllas på amningen! Inga allergier har jag heller.

För några decennier sedan var det omodernt att amma, och då sågs ammande mödrar som bakåtsträvare, obildade och lite allmänt ohygienska. Sedan kommer någon på igen att bröstmjölk faktiskt är bra, och då ska varenda j*kel, gärna med risk för den mental hälsan, ha barnen hängande i bröstet dygnet runt. Det är liksom lite dåligt med nyanserna...

• princess of woolfs

Jag äter en medicin och läkaren på MVC påstod att jag då inte kunde amma (felaktigt), och om jag då inte ville amma var jag en dålig mamma så hon hänvisade mig till deras psykolog. Helt sjukt!! I synnerhet som hon hade fel, men det fick jag kolla upp själv. Hon påstod också att min bebis skulle få ligga på neonatalavdelningen. Helt fel.

Svar på tråden Våga delamma!