• Jola

Någon som ska eller har adopterat från Bolivia?

Hej

Vi har nu börjat intresserat oss en massa för Syd Amerika. Vi tittade mycket på Thailand först men har nu valt bort det landet. Jag har varit inne och tittat på Bolivia och börjar känna mer och mer för det. Är det någon som har eller ska adoptera från Bolivia. Jag tycker inte det verkar som att det är så många som adopterar från Syd Amerika över huvud taget när man tittar runt här. Är det svårare att adoptera därifrån än tex Asien?

• Svar på tråden Någon som ska eller har adopterat från Bolivia?
  • JEMAR

Hejsan.

Vad bfa sa till oss när vi kollade på länder var att det var ca1- 1.5års väntetid för att skicka i väg sina papper till boliva. Så vi valde Colombia. Dit kan man skicka sina papper med en gång. Det är ca 1.5års väntetid till bb där,men man vet ju att man kommer få barn så småningom :)

• mammatillvictor

Sallys matte här på fl ska adoptera från Bolivia via BFA.

• SallysMatte

Hej Jola!

Vi har bestämt oss för att ansöka från Bolivia!
    Anmälde oss som medlemmar i BFA-A för ca 1,5 vecka sen! Jag har även en nära vän som adopterat därifrån för ca 1 år sen och allt har gått finfint för dem, både före/under/efter själva processen och pojken är heeeelt underbar så man har bra preferenser!

Vi har väntat i snart 5 månader på hemutredningen nu och här i Västerås är det hemska 8-9 månaders väntan på att få börja den! (i bästa fall...)

Vad roligt att ni också funderar på Bolivia!

• Jola

Hej

Vi har nu också bestämt oss för att ansöka från Bolivia

Jag har precis ringt och pratat med BFA och hört mig för om krav och väntetid mm. Jag har epilepsi och var tvungen att höra om det skulle sätta käppar i hjulet för oss. Hon var inte säker på det utan skulle kontakta deras kontaktperson i Bolivia och jag skulle få svar så snart som möjligt. *Håller tummarna*.

Hon sa att det kan vara så att man kan få ett barn med samma handikapp som man själv har, men hon visste inte, pga att man har bra erfarenhet om den. Ingen komentar tänkte jag.

Jag ser inte min sjukdom som något handikapp. Men det finns ju svårare former. Jaja, det där kan man ju diskutera fram och tillbaka. Först ska vi höra vad dom säger i Bolivia.

• Cerdrica

Jag har för mig att någon sa (jaja, mitt minne är kort) att Danmark adopterar mer från Bolivia än vad Sverige gör. Jag har en länk till en dansk adoptionsorganisation....

• Cerdrica

....här är den www.a-c.dk/front.asp (jag har mest kollat in det underbara bildgalleriet, något jag verkligen kan rekommendera). Kanske ni kan få kontakt med folk som adopterat från Bolivia där? För vad jag förstått så skiljer sig den svenska och danska adoptionsprocessen inte mycket åt.

För att kika på underbara Bolivia-barn, gå in på länken, klicka på Site map uppe i kanten, scrolla ner och klicka in på Verdensbörn i farver och välj sedan land.

Lycka till!

• Fidolinis

Hej Jola!

Jag och min man ska adoptera ifrån Bolivia, vi har stått i kö snart ett år och hoppas snart få BB. Undrar du något om Bolivia kan jag försöka svara så gått jag kan.

Kul att det är fler som vill adoptera i från syd America och Bolivia

// Fidolinis

• SallysMatte

Fidolinis>> Hej på dig! Men du.. ni har ju kommit jättelångt då ju! Vad otroligt spännande! Jag har en vän som kom hem med en UNDERBAR liten son från Bolivia för drygt 1 år sen! Har följt deras resa på nära håll och det har varit så spännnade!
    Hoppas ni snart får ert efterlängtade BB! 1 år är väl den ungefärliga väntan i Bolivia vad jag förstått?!

• Fidolinis

Ja förhoppnigsvis får vi BB snart, men tyvärr så verkar väntetiderna bli längre, fast vi får hoppas att det bara är tillfälligt.

Ja just nu längtar vi så vi håller på att gå åt.

Hoppas ni får start er utredning snar.

• Kusin Knase

Vi har starka funderingar på Sydamerika, kanske helst Brasilien men annars Bolivia, Ecuador eller Colombia. Men vi har inte kommit så långt i processen än.

• Jola

Fidolinis: Det låter jättespännande och hoppas ni får BB snart. Tog det lång tid för er innan ni fick skicka iväg alla papper till Bolivia? För vad jag förstod på hon som jag pratade med från Bfa så är det ett års väntetid för att få skicka iväg papprena och sedan ca ett års väntetid för att få BB. Som säkerligen skiljer en hel del.

Just nu väntar vi på att få starta hemutredningen och föräldrautbildingen men hon på soc och jag bara ringer om varandra hela tiden. Jag får försöka idag igen.

Tack för att jag för ställa frågor och Lycka till...

Svar på tråden Någon som ska eller har adopterat från Bolivia?