Recept på Fiskgratäng
Goda recept på fiskgratäng sökes
Det var alldeles för länge sedan jag åt det.
Goda recept på fiskgratäng sökes
Det var alldeles för länge sedan jag åt det.
en superenkel fiskgratäng som är perfekt till vardags kommer här:
Lägg ett torskblock i en gratängform
Blanda en burk Campbells hummersoppa, halva den burken med mjölk, riven ost, purjolök samt salt o peppar
Lägg röran över fisken och in i 225 g i ca 20-30 min. Serveras med ris och god sallad.
Enkelt och supergott!
Är det "äkta" hummer i deras soppa, eller bara smaksättare??
Är skaldjursallergiker men klarar räkor och tex fiskbullar i hummersås.
Tror ni jag törs prova??
Vet någon vad den vita såsen heter som man brukar ha i gratäng med torsk och ägg?
Tack! 2,5% mald hummer kanske är tillräckligt lite för att våga prova!
karma5
Jag tror inte att det är bechamel.
Gratängen var med torsk och skivat kokt ägg, vitsås och potatismos runt, den var supergod.
Jag brukar koka ihop en vanlig vitsås som smaksätts med dill och räkor. Jag lägger torskfileer i en ugnsform och klickar potatismos runt. Sedan häller jag såsen över fisken och skickar in gratängen i ugnen.
Lätt och gott!
Bechamel är vanlig vit sås!
Southern Belle
Vad har du i den vanliga vitsåsen?
Jag slänger in ett riktigt gott recept på fiskgratäng
Skär ett torskblock i centimeter-tjocka skivor, lägg i en smörad form.
Lös upp en fiskbuljongtärning i 1dl hett vatten.
Blanda buljongen med 4dl creme fraiché och 3st hackade tomater. Krydda med salt, peppar, citronpeppar och dragon.
Häll såsen över fisken och grädda i ugnen i 20-25min, 175grader.
Servera med pressad potatis och tunnbröd.
Namnam - Jag smälter smör i en gryta. Vispar ner mjöl till en redning. I med mjölk och låter det koka upp. Salta och peppra. Klart! Till fiskratäng lägger jag även i räkor och dill.
Southern Belle
Tack
Fler recept???
Jag fick ett recept här på FL som var ungefär såhär:
Ta ett fiskblock, häll över en burk creme bonjour chalottenlök och skiva över champinjoner. In i ugnen ett tag - klart!
här ä ett som "Swenglish" beskriver
3Port
1pkt hoki ryggfile (290gr)
2krm salt
150gr champinjoner
1burk creme bonjour cuisine schalottenlök
1/2msk vetemjöl
1/2dl riven ost
Tina fisken.Lägg i en lätt smord form.Salta på fisken.Ansa o skiva chaminjonerna.Koka upp creme bonjor,champinjoner och mjöl under omrörning.Låt puttra ett par min.Fördela såsen över fisken.Strö över osten.Gratinera mitt ignen i 225grader ca.15-20min.SMAKLIG MÅLTID
(Jag använder champinjoner på burk)
Koka potatis o morötter nästan mjuka, lägg över i ugnsform. Lägg på ett fiskblock i bitar o häll över en god stuvning, tex champinjon eller räkor. Toppa med lite riven ost innan du gräddar i ugnen på 200 grader i ca 15 min - lätt, gott o barnvänligt!