• Petra Pontus mamma

Jag surfar trådlöst på grannens uppkoppling

Bor med man och barn i andrahand i en etta, vår lägenhet stambyts. Har inte haft dator och internet på en månad, och vi har båda varit olyckliga. Men så kom min man på att man kunde testa om någon granne hade trådlöstnätverk utan att ha lösenordsskyddat det. Och yes! Någon, under eller över oss har såklart det! På våra bärbara jobbdatorer trycker man bara in en liten bluetooth knapp och sen fungerar det att "svartsurfa" samtidigt. Det är ju helt underbart. Så nu surfar vi istället för att glo på dåligt TV

Grannen lär inget märka om vi håller oss till vanlig surf och inte laddar ner filmer och musik. Teknik är fabolous ibland!

• Svar på tråden Jag surfar trådlöst på grannens uppkoppling
  • DaCiss

Ni är inte rädda då att nån komemr på er? Min man här sitter och säger att det är väldigt lätt att märka att någon extra surfar på samma uppkoppling. Operatören bland annat kan märka det även om man surfar vanligt. Det är ju högst olagligt. Inte för att jag skulle göra annorlunda om jag visste att man inte kunde bli påkommen.

• DaCiss

Men visst ja, om ni kör med bluetooth är det mycket svårare att någon märker Det var ju itne så dumt

• mettafåren

1 gissar att Det inte äf bluethoth utan wlansom är olika saker.
    2 Det är inte olagligt om såvidare de inte har aktiverat någon form av kryptering. Om man köper utrustning för trådlöst internet(egentligen nätverk men sak samma) och inte kan någonting om det så bör man be någon kunnig helst vara med och köpa utrustningen men minst instalera den.
    Även om man har kryptering aktivierade så går det utan några större bekymmer att få tag på lösenordet och använda uppkoplingen ändå.
    3 Det är inte svårt alls att märka om någon använder ens trådlösa internet. vet man vad man gör så går det på några sekunder. Men om man inte har lyckats aktivera krypteringen så är nog inte odssen så stora att man vet hur man ser om någonannan utnytjar ens internet heller.

• Sweetie

Jag tycker det är lite dålig stil att sitta och surfa med gott samvete på någon annans internet!

• Sweetie

En varning!
    Kommer någon på er så kan ni bli anmälda för dataintrång!
    Bara så du tänker på det...

• lata kocken Johanna

hade problemet förut att datorn hellre valde grannens nät än vårat eget...

vi kollade upp vad som gällde (för oss) och har man ingen möjlighet att komma in på deras datorer så var det inte olagligt men inte OK...

• Linda1976

So what om grannen har bredband (för det e det väl), då kostar det ju inte grannen nåt extra. Surfa på och tacka teknikgudarna!

• Petra Pontus mamma

Jag skulle inte göra det om jag trodde att grannen skulle få problem av det/åka på en dyr räkning. Men om man inte skyddat sig med lösenord vet man inte att man borde det, så då har han/hon troligtvis inte heller ont av det. Och eftersom personen i fråga definitivt har bredband så kostar det inten krona extra att vi är uppkopplade. Enligt min man (som arbetar med sånt här) är det eotiskt men inte olagligt. Vi har så klart inte försökt hacka oss in i den personens dagor heller, varför skulle vi?

Nä, jag surfar glatt på. Vi ska bara bo här i tre veckor till och har ingen möjlighet att själva installera internet under den tiden. Och ungefär här går nog gränsen för när jag vågar snylta lite och inte vara så himla politiskt korrekt och duktig!

• Majblomma12

Jag tycker det är dålig stil. Du kunde ju åtminstone fråga om det var OK och så kunde ni dela på kostnaden. Tänk omvänt, skulle du vilja att folk snyltade på det du fick betala dyrt för!?

Svar på tråden Jag surfar trådlöst på grannens uppkoppling