• Toadette

Missfall och koffein?

Jag måste bara kolla med er som fått flera mf. Dricker ni mycket koffein? Jag har fått 3 mf och ända gången jag lyckats bli gravid och inte få mf var när jag helt la av med koffein.

Nån som vet om det finns ett samband mellan tidiga mf och koffein?

Jag har svårt att tro att jag bara haft otur 3 ggr........

• Svar på tråden Missfall och koffein?
  • käck

Beklagar alla missall...jo det finns amerikansk forskning som visar på samband som du skriver. (Har ej ref för tillfället)Men det finns säkert någon som visar på motsatsen. I usa rekommenderar man blivande mödrar att helt avstå från det har jag för mig. I sverige får vi ju dricka ca 3 koppar kaffe så här är det ok än så länge...vad vet jag. Jäkla otur du haft i allafall. Jag dricker måttligt med cola, tänker på att inte ösa i mig som jag tidigare gjort Har haft 2 mf då jag druckit väldigt mycket kaffe under grav....

• Toadette

Intressant...... Jag är helt beroende av Coca-cola och dricker det varje dag. När jag väl lyckades bli gravid och behålla barnet hade jag lyckats sluta. Jag får nog sluta med cola igen!!!

• Nalle Phu

Oj... inget kaffe för mig nästa gång. Har redan haft två MA, gör allt för att slippa få ett till! Tack för tipset!

• Jagjagjag

Jag brukar dricka 1 eller 2 koppar kaffe om dagen, men så fort jag varit gravid har jag helt avstått från det, och bara hållt mig till nyttiga saker, så för mig är det i alla fall inget med vad jag får i mig verkar det som..

• Jagjagjag

Har förresten haft 4 missfall

• Toadette

Jagjagjag: Men vad tråkigt! HAr du kollat upp dig på nåt vis? Vi gjorde en utredning eftersom vi hade svårt att bli gravida och eftersom jag endast hade haft 2 mf då så tyckte de inte att det var nåt konstigt. Nu efter det 3:e så börjar man ju fundera......

• född78

Jag har läse sverige baserade studier so handlar om samband mellan missfall och kaffedrickande. Denna studie rekommenderade att gravida bör dricka max en kopp kaffe/dag. man kunde se en marginell övervikt av missfall hos kvinnor som drack 5 koppar kaffe/dag elelr mer.

Jag har självf 3 missfall bakom mig och har nu helt slutat med kaffe, dricker grönt te istället och det funkar bra.

/född 78

• Toadette

Då är mina funderingar inte helt tokiga..... När jag blev gravid drack jag ingen cola alls på över en månad. När jag väl blev gravid drack jag ingen cola innan jag var i v.12, då kändes det säkrare på nåt sätt.
    Nu är det bara att sluta igen eftersom vi vill ha syskon till sonen....

• greta2

Jag sökte och hittade tre artiklar i läkartidningen om samband mellan kaffe och missfall. Alla artiklarna skrev om viss ökad risk och i en av dem så nämde de 30-40% ökad risk för missfall vid 1-4 koppar/ dag. Nu säger ju mvc att max 3 koppar kaffe kan man dricka och deras råd vilar ju på vetenskap och beprövad erfarenhet - de har bedömt risken efter det- men jag tänker inte dricka kaffe vid nästa ev graviditet. Jag har haft två missfall i rad. Min lilla teori är att kanske är det många bäckar små som ger ett missfall i min ålder. Kanske kan man minska risken genom att leva sunt, kanske inte. Jag tänker prova!

• greta2

Jag tänker att om en kvinna på 40 har 30% risk att få ETT missfall så har hon ju 9 % att få TVÅ - som en 20-åring. (0,3 *0,3 = 0,09)

Svar på tråden Missfall och koffein?