• Helle69

Semesterersättning, hur mycket ?

Jag kommer att få semesterersättning i september eftersom jag har sem hela augusti. Semersättning är väl en viss % på lönen, men hur mycket? Antar att det kan vara olika beroende på avtal, men nån lagstadgad gräns måste det ju finnas? Är statligt anställd.

Eller nån som har en bra länk där jag snabb hittar svaret?

• Svar på tråden Semesterersättning, hur mycket ?
  • Ilse

Beror på avtalet, men jag tror det brukar vara ca 0.008 * månadslönen * antal semesterdagar.

• sommartorpet

Både KarJac och Ilse har rätt men det ena är för kollektivanställda som inte har lön under semestern och det andra för tjänstemän som har samma månadslön oavsett om de har semester eller arbetar.

• AdrianK

Om du har vanlig månadslön så kommer det löpa på bara. Du får en "vanlig lön" som semesterersättning.

• Helle69

Har fp både före och efter. Vill veta ungefär hur mycket jag minst får ut i lön i slutet av sept för att kunna planera mitt fp-uttag samma månad. Vill inte ta ut fler fp-dagar än nödvändigt

• Helle69

Ja, då lär ju jag också ha det

• sommartorpet

12,5%, då är du alltså kollektivanställd, men tänk då på att inte föräldraledigheten inte är semesterllönegrundande för mer än 120 dagar. Alltså semesterersättningen per dag = din lönesumma under intjänandeåret (troligen 1/4 2005 - 31/3 2006) multiplicerat med 12,5% och så dividerat med antal semesterdagar.

• Helle69

Sommartorpet! Enligt vårt avtal så är 360 av föräldradagarna semestergrundande. Och vi har semesteråret kalenderårsvis. DET hade jag kollat upp, men glömde kolla upp det här med semesterersättningen. Tack iallafall

Svar på tråden Semesterersättning, hur mycket ?