• Jezz

Vad är fri uppfostran?

följande utspelar sig i en mat affär...

En man står i kö för att betala varor, bakom honom står ett litet barn 2-3år kanske som sparkar honom på benet, mannen vände sig om å noterar barnet och säger oj hoppsan i tron om att det bara var ett misstag. Barnet fortsätter att sparka på mannen som då vänder sig om och ber mamman att säga till sitt barn att sluta sparkas. Mamman svarar, nej tyvärr kan jag inte göra det, vi använder oss av fri uppfostran.

vad är fri uppfostran? ska barn få göra som dom vill då även fast det inte är ok? Hur ska man då lära sig vad som är rätt och  fel? och hur blir det i skolan sen, och i vuxenlivet?

Wilmas mamma
  • Svar på tråden Vad är fri uppfostran?
  • Prisssan

Håller med!!! Och vad dåligt av mamman att säga så där, jag hade blivit helt chockad om någon sagt så till mig!

• Kapris

Hihi - Kul med "Råttan i Pizzan" berättelser! Jag har hört den med en fortsättning också där ett lite äldre barn i kön blir arg, tar en ketchupflaska och sprejar ner mamman och säger - Jag är fritt uppfostrad.

Klart att barn inte ska få göra som dom vill! Och det är väl det berättelsen vill säga. Eller? Jag läste en pedagog som hade idén om att vi föräldrar skulle fungera som lotsar, och låta barnets eget inre kompass utvecklas utan att vi föräldrar skulle styra för mycket - och det kan säkert finnas poänger i det. Men jag hävdar ändå att kartan den står jag för! (Allt för mycket metaforer - eller hur!)

• angeleye82

Jag hade en fri uppfostran berättade mamma för mig, och det betyder enligt henne att barnet ska få vara med i mycket och bestämma i den mån den kan, och beroende på ålder..att man lyssnar på barnets åsikter och tankar och inte bara bestämmer allt själv..det är både för och nackdelar med det..tror min mamma var lite för fri..ehehe:P

• trollet77

Jag har hört nåt liknande fast en annan version, så här gick den.

En man blev påkörd av en kundvagn i kön, vände sig om och såg en liten kille. Trodde det var ett misstag, blev påkörd igen, och sa då att, visst slutar du lillevän, det där gör ont. Pojken gör så igen, varpå mannen vänder sig till mamman och säger åt henne. Hon svarar då nej, vi har fri uppfostran, så jag säger inte åt honom.

Då tar mannen fram ett mjölkpaket ur kundvagnen, öppnar det och häller det över pojken och säger: jag hade också fri uppfostran och så här blev jag.

Så undrar om det inte bara är nån "vandringssägen" det där. Även om det skulle vara fränt om det var sant.

• Jezz

trollet, den fortsättningen var det på det här oxå
    Men vad är det här egentligen med fri uppfostran egentligen?
    varför vill man applicera det?

Wilmas mamma
  • malinn

Har hört exakt samma historia och med den fortsättningen att en kille i 20-års åldern tar ett mjölkpaket och häller över mamman och säger att han fick en fri uppfostran. Det här med fri uppfostran känns lite som att föräldrarna bara inte orkar att uppfostra sina barn, att det bara blir slappt.

• mammatillpojkar

spelar väl ingen roll om man kör med fri uppfostran eller inte, man måste ju ändå lära sina barn att man slåss inte.. eller??

• Jezz

nicos mamma, precis, det  är ju det jag menar. Historien är väl säkert inte på riktigt men statyerar ett bra exempel. Man måste väl lära barn vad som är rätt och fel?

Wilmas mamma
  • angeleye82

Klart man måste lära barnen vad som e rätt och fel....tycker ibland att vi har gått förlångt med detta med fri uppfostran, att barnen ska bestämma allt såsom vilket bröd de ska köpa, och så mycket..barnen har så mycket val idag..inte konstigt att de blir så stressade, det är ju föräldrarna tycker jag som borde välja och bestämma de mesta, att ha det slutgiltiga ordet, men samtidigt lyssna och respektera sina barns önskemål..även om det är ditt ord som e de sista

• Monalisan

hur ska dom lära sej rätt och fel om ingen visar dom? :-O

• mammatillpojkar

jag kan känna att barn till en viss del ska få vara med och bästemma, inte allt men lite iallafall.. jag kommer självklart att vilja höra min sons åsikter MEN samtidigt så är det ju mitt/sambons jobb att lära honom rätt och fel!

• 3 barnsmamman

Fri uppfostran för mig är att barnen får göra som dom vill och att föräldrarna skiter blanka fan i sina barn. Det är min erfarenhet av folk som har kallat sin uppfostran för "fri".
    Att barnen får vara med å bestämma om "vissa2 grejer" att vara med och påverka är inte detsamma som fri uppfostran för mig.

Det är min erfarenhet.

• FruPuffen

Är det någon här eller som känner nån som tillämpar "fri uppfostran" medvetet? Eller är det så vi kallar det när föräldrarna är för trötta/slutkörda/uppgivna för att orka bry sig?

• Mom2BeAgain

Tycker att det låter helt sjukt! Varför skaffa barn om man inte är redo eller villig att lära dom om vad som är rätt och fel i samhället!? Snacka om lathet och att smita ifrån sin plikt som förälder!

Svar på tråden Vad är fri uppfostran?