• CCA

Järnbrist men ändå inte?

Var till bm idag och allt var bra.

De tog ett hb på mig sist jag var där och det låg på 134 vilket är bra. Bm frågade om jag åt järntabletter, vilket jag inte gjort. Då gick hon in på provresultatet igen och sa sedan att hon tyckte jag skulle börja göra det. Hb var visserligen bra men jag hade tydligen slut på järnreserverna (tror hon kallade de för serum??? eller ngt liknande). så nu blir det att börja käka järntabletter. Känns så där halvkul eftersom jag vet att jag brukar bli urkass i magen av det (är gamal blodgivare) får väl hoppas att det inte blir så av denna sorten.

Finns det ngn mer där ute som har bra hb men ändå järnbrist?????

• Svar på tråden Järnbrist men ändå inte?
  • Svamp Bob Fyrkant

Alltså jag vet inte vad hon snackar om men jag hittade lite på netdoktor...

Vad jag inte riktigt förstår är vad "serumjärnvärde" är för något...
    I vanliga fall kollas ju inte det utan ett HB på 134 är superbra (som gravid)

jag personligen hade inte börjat med järntillskott vid ett HB på 134 även om BM sa det hon sa till dig...Men som sagt, det är jag det

Hur ställs diagnosen blodbrist på grund av järnbrist?

Diagnosen blodbrist (anemi) ställs genom att mäta hemoglobinvärdet.
    Vid järnbristanemi är de röda blodkropparna små och bleka, men innan det gått så långt att blodbrist utvecklats syns en eventuell järnbrist genom ett sänkt serumjärnvärde och ett förhöjt transferrinvärde (det protein som transporterar järnet i serum).
    I dag mäts ofta serum-ferritin (det äggviteämne som lagrar järn i cellerna), som vid järnbrist är lågt.
    Härefter skall själva orsaken till järnbristen förklaras, vilket kan kräva en omfattande utredning av mag-tarmkanalen.

Gravid i v. 25...bara 15 veckor kvar!
  • Svamp Bob Fyrkant

Hittade lite till...(http://www.ferronol.se/blodbrist.html)
    Å hux flux förstår man varför hon vill att du ska ta järn, ditt HB kommer snart sjunka för dina järndepåer är slut...

Ja ja, alltid lär man sig nåt nytt

Vad innebär hemoglobinvärdet?

Hb-värdet, hemoglobinvärdet är ett uttryck för mängden av hemoglobin i blodet, de röda blodkropparnas syrebindande kapacitet. Detta värde är beroende av ålder och kön.

Normalt blodvärde för män är 130-160 g per liter blod och för kvinnor är motsvarande siffra 120-140 g per liter. Låga värden beror ofta på ett järnunderskott, dock kan ett normalvärde dölja en brist. Hb-värdet ger nämligen ingen fingervisning om statusen på järndepåerna.

När kroppen står inför ett för lågt intag, stora förluster av järn eller ett ökat behov av järn, försöker kroppen så långt det är möjligt att upprätthålla järnnivåerna i blodet och olika kroppsvävnader. Därför kan kroppens järndepåer vara tomma innan Hb-värdet sjunker. Detta gör att man inte alltid kan lita på Hb-värdet.

En låg serumkoncentration av ferritin är det första tecknet på att depåerna håller på att tömmas. Detta är ett säkrare tecken på att järnbrist eller negativ järnbalans, än vad Hb-värdet är, eftersom Hb-värdet är lågt för att depåerna är tomma. Ett S-ferritin värde under 10-15 mikrogram per liter visar alltid på en järnbrist.

• Josean

När jag var gravid ficka jag rådet att äta järntabl då mina värden sjönk. Men jag drack lite Blutsaft, åt spenat, broccoli, blodpudding, leverpastej och annat jag kunde komma på innehålla mycket järn. Nästa gång hos barnmorskan var värderna jättebra och höll sig bra resten av graviditeten. Jag ville inte bli dålig i magen, som jag vet många blir av just järntabl. och därför provade jag att äta mer järnrik mat och det fungerade verkligen!

• CCA

Vad jag förstod så var det tydligen så att när serum depåerna är slut är alla järnreserver slut. Och läser man texterna ni skickat med så verkar det ju som att det troligaste är att min järnvärde kommer sjuka ganska snart då jag alltså inte har några reserver kvar.

TACK för texterna

Jag har haft ganska mycket problem med yrsel men hb värdet har alltid varit bra (även då jag i princip inte fick behålla ngn mat överhuvdtaget), så det ska bli spännande att se om det blir någon förändring nu.

• buslings mamma

jag fick oxå rådet att ta järn tabl. när jag var gravid, eftersom det var tvillingar togs inget hb innan, bara kommentaren alla gravida får lågt hb. gjorde så oxå men efter en vecka eller nått började jag må skit konstigt var inne på akuten och hade då ett hb på 155. Så dom tyckte jag kund sluta med järnet sen mådde jag bra igen.. och hbet var aldrig under 138 förrän efter förlossningen.

• Tettte

Jag har 90 i hb det är järnbris.. Kostig Bm..

• Svamp Bob Fyrkant

CCA

ja så uppfattade jag det också...att om du inte tar järntillskott så kommer ditt HB sjunka snart...

• Babe

Gör som BM rekommenderar... det gjorde inte jag när hon rek. mig att börja när värdet va 128-132... men det sjönk fort till 114 *depp* och det går inte alltid så fort att få balans på det hela... trots bra kost. Nu knaprar jag tabletter.

• Svamp Bob Fyrkant
    tettte

Det var väl inte konstigt av henne när man läser det jag klistrat in i tråden?

Jag hade järnbrist båda mina graviditeteter jag låg aldrig över 90 och som lägst 80 oftast 85...
    Jag fick järnsprutor för att få upp järnet men icke...
    I slutet var det tal om inläggning då dom misstänkte att bebisen inte mådde bra av min järnbrist....(jag slapp det)

Så först reagerade jag också på vad TS bm sagt men när jag sökte på internet förstod jag ju vad hon menade lite mer...
  • lilla tummelisa

Ett tips: ta järntabletterna tillsammns med c-vitaminbrus och folsyra tabletterna så tas järnet upp bättre. Gärna i samband med "fruktstund" på kvällen rekommenderade min barnmorska. (eftersom i alla fall jag ofta äter pastasåser etc med mjölkprodukter i). Så nu har jag en fruktstund varje kväll

• Smilla0608

Har läst era inlägg här och jag bara undrar...
    Var hos min Bm förrra veckan och hon sa att jag hade 136...Måste väl vara i hb då eller?
    Hon nämde bara att jag "kanske" skulle börja äta järntabletter....Hm....

Sen tog hon blodtrycket och de var på 60 sa hon bara....Vad är det då????

Behöver jag äta extra järn eller vad tror ni, jag skall inte tillbaka till henne förrän i v.24 och nu e jag i v.21...

• Tettte

svamp bob fyrkant

Nej, det bar bara när jag först läste det. Tycker att det är superbra att dem säger till i tid. Hur fick du upp järnvärdet? knapprar tabletter mest hela tiden men inget hjlper.. Känns som man ska svima så fort man gör nått..

• Emmi2

Är själv gravid och hade lågt Hb (105) som resulterade i att man tog en järnstatus med svar att jag hade låga järndepåer. Fick order om att äta järntabletter, Niferex, men det gick inte alls. Fick ont i magen, halsbränna samt illamående.

Enda utvägen var då att få järn via infusion, Venofer. Fick betala det kalaset själv, 1350 kr, så om man kan ta tableter är ju det att föredra. Lycka till!

Svar på tråden Järnbrist men ändå inte?