• Moonsleeper

Vill sluta amma men brösten sprängs

Är det någon som har haft samma problem?
    Min dotter är 8 mån och jag vill sluta amma.
    Problemet är då att brösten sprängs!!!

Är det någon som vet om det är bäst att tömma dom helt nån gång
    eller att lätta på trycket ofta istället?
    Är så rädd för att få mjölkstockning.

Snälla, nu ber jag om råd om sprängda bröst och vill inte ha några påhopp om att jag ska sluta amma.

• Svar på tråden Vill sluta amma men brösten sprängs
  • Melly

Jag tror det är bättre att bara lätta lite på trycket. Pumpar du mycket så ökar ju bara mjölkproduktionen ännu mer. Så jag tror på att handmjölka ur lite grann när det spänner som värst.

• Pallas

Du behöver lätta på trycket. Pumpa/handmjölka ur så lite som möjligt, så att det värsta trycket försvinner men töm inte brösten. Om du skulle få onda knölar, feber, rodnad och misstänker stockning så får du tömma bröstet helt.

• Iluna

det finns piler man akn äta för att mjölken ska sluta produseras, ja fick de någr veckor efter ja fött min son, d¨å jaginte kunde amma längre..å efter bra nån dag så var mjölken borta..så prata med din BM eller på BVC så kan dom nog fixa de..

• Snutte och Snuttan

Jag skulle säga att du ger henne välling och tömmer dina bröst och nästa gång hon ska ha mat så ger du henne mat om du börjat med det blandat med brösten för ju mindre hon suger desso mindre kommer du att producera mjölk, har du provat att pumpa ut mjölk?
    DU ska INTE tömma ofta utan då fortsätter du bara att producera mer mjölk, utan töm när det spänner, och hela bröstet då.
    är ingen expert med sprängda bröst men haft ett antal x mjölkstockningar och ja att jag avvänjt min son.

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Moonsleeper

hihih ska rusa iväg till affärn och köpa vitkål
    Provar helst med naturliga produkter innan piller.

Det funkar knappt o handpumpa. det gör för ont.
    Har ömma knölar. Men om det bara är det o inget annat så är jag väl inte i riskzon för mjölkstockning?

• Ellyxie

när jag skulle sluta fick jag rådet att INTE PUMPA men att tömma så mycket jag kunde genom att trycka på brösten...

• Moonsleeper

¨jaha, så gör man det för hand får man trycka ut så mycket det bara går?
    (innan man svimmar av att det gör så ont?!)

• Ellyxie

haha jag kommer ihåg vad ont de gjorde.. =) är inte direkt avundsjuk... *ler*

kan skicka en *tröstkram*

• knasen33

Vitkål fungerade bra när jag hade mjölkstockning. Mjölkproduktionen minskade rejält och jag fick pumpa igång den igen. Jag tänker använda det när jag ska sluta amma.

• Moonsleeper

knasen33: åt du bara massa vitkål eller hur gjorde du?

• smyg

ta vitkål (bladet), hacka lätt med en gaffel så att bladet "spricker", lägg i behån i 20 minuter

• knasen33

Moonsleeper: Precis som smyg skriver. Lägg vitkålen i behån runt bröstet. Sköterskan på BB sa att man inte skulle lägga på bröstvårtan.

• Emmvig

Jag har precis slutat amma, efter 10 månader . Jag va också rädd för mjölkstockning så jag ammade mer och mer sällan och precis innan jag slutade ammade jag bara en gång per dygn....och det funkade jättebra! Behövde bara pumpa ur för hand en gång och ingen mjölkstockning heller!

Lycka till!

• lilla loppan89

du får väl fortsätta att amma fast amma lite mindre för varje dag så att de inte produserar lika mkt mjölk tills sist så måste mjölken försvinna ju mindre du ammar

• Moonsleeper

HAHAHAH jag hann inte läsa klart inläggen om vitkål, hahah så jag har suttit o smällt i mig vitkål i 2 dagar nu hahahah ojojoj vad jag är klantig hihih.

Nåja, nu verkar det som om det kanske oxå har hjälpt. Idag har brösten varit bättre.

Tack för era tips.

Svar på tråden Vill sluta amma men brösten sprängs