• Linda1976

Kanarieöarna!

Hej!

Ska åka till Kanarieöarna (Teneriffa) i mitten på dec, kommer då att vara i v 22 ca. Men vad sk man våga äta till frukost. Det lär bli svårt att hitta pastöriserade yoghurtar osv. Det är ju bland det roligaste att testa ny mat... kaffeyoghurt mm.... Hur har ni andra gjort? Det föds ju barn i hela Europa, och de flesta länder har ju INTE pastöriserade grejer i kyldiskarna? Råd och tips emottages gärna!

• Svar på tråden Kanarieöarna!
  • AmandaPitkänen

oj vet inte, men det finns en tjej här inne på fl som är gravid och hon bor på gran canaria. tyvärr kommer jag inte ihåg hennes nick annars hade hon kanske kunnat hjälpt dig. Hmmmm, alltså fick du inget bra svar av mig alls.

• Tess76

Aihnoa heter en tjej här som bor på Costa del Sol i Spanien. Maila henne och fråga. (hoppas hon tycker det är ok att jag nämner henne)

• JsN

Gissning är att mjölkprodukter även i spanien är pastöriserade *ler*

• Linda1976

JsN: Nej det tror jag inte! Det är i pricip bara Sverige och kanske Norge som har det så... Inte Danmark tex!

• Linda1976

puff! Det mådte väl vara fler som varit gravida på semestern??

• ebben

Vi var på gran canaria i vinter när jag var i v. 18 ungefär...Jag åt av allt möjligt! På hotellen har de oftast allt som vi har här hemma.Samma märken ibland...Men om du vill kan du ju undvika yoghurten...Finns ju annat!

• Linda1976

Ebben: Vi kommer inte att äta på hotell, utan köpa frukost att äta hemma, och sen äta luch & middag ute på restaurang....

Men tack ändå för att du svarade!

• Ilithyia

Läs på förpackningarna! Är det pastöriserat står det ofta angivet. En hel del pastöriseras väl ändå? I Sverige säljs ju både grekisk och fransk yoghurt, och vore inte den pastöriserad skulle den inte få säljas.

Annars finns ju kaffe/té och smörgåsar, pålägg i form av hårdost, grönsaker, oliver, soltorkade tomater etc. Det går nog att hitta god frukostmat!

Lycka till!

• NIÑITA

Hej hej,

Jag bor sedan sex år på Gran Canaria, och är just nu gravid i vecka 37. Under hela min graviditet har jag ätit yogurt som vanligt ( finns en speciellt rekommenderad : BIO ACTIVIA DANONE, som är riktigt god...) . Det man ska vara mer försiktig med, är däremot pålägg såsom skinkorna och chorizos etc... Serranoskinkan är inte rekommenderat pga toxoplasmosis.

Men som du skrev, här föds ju också barn hela tiden, och det är ingen fara med dem!! Jag tror helt enkelt att man får ta allt det här med en nypa salt och sunt förnuft... Se bara till att maten är riktigt genomlagad, så ska det inte vara någon fara. Och en gång om dagen ät en BIO ACTIVIA yogurt, så slipper du dessutom problem med magen.. Innehåller bifidus, som är bra för matsmältningen etc. Finns även en yogurtliknande dryck som heter ACTIMEL , som också har skyddande effekter på magen, och rekommenderas till gravida.

Hoppas att du med detta fick lite mer info. Om du har mer frågor, bara tassa in i min gästbok, så ska jag försöka hjälpa dig så gott det går...

Njut av graviditeten och semestern på Tenerife!!!

Hasta luego

• Linda1976

Faktum e att jag köpte TOTAL grekisk yoghurt med tillhörande honung (samma fpk som risifrutti typ) och den var inte pastöriserad.... Häpp! Så nog säljs det opastöriserade grejer i Sverige. Även Danio verkar itne vara pastöriserad??

• ahlcec

Jag var på teneriffa i v 25. Det enda jobbiga med maten där var att den inte var god..

Allvarligt, det var inga problem att hitta pastöriserad ost och mjölk!

• Ilithyia

Är du säker på att den inte var pastöriserad? Det är inte tillåtet att sälja opastöriserade mjölkprodukter i Sverige, endast enstaka gårdar som säljer direkt till konsumenterna har mig veterligen undantag?

• Linda1976

Nja.... på alla produkter (typ Yoggi) så står det ju att det är pastöriserat, men det stod inte på den, bara att den var tillverkad i grekland och innehållsförteckning: mjölk osv..... Om den är past. så ska det ju stå tydligt...

• Linda1976

Nja.... på alla produkter (typ Yoggi) så står det ju att det är pastöriserat, men det stod inte på den, bara att den var tillverkad i grekland och innehållsförteckning: mjölk osv..... Om den är past. så ska det ju stå tydligt...

• Ilithyia

OK, det söljs dessertostar som är opastöriserade, men vad gäller mjölk och yoghurt trodde jag att det inte var tillåtet?

Nu är jag förvirrad...

Svar på tråden Kanarieöarna!