• titti1

Ska till Turkiet..vilken valuta?

Hej,,, ursäkta att detta inlägg hamnar här, men visste ej riktigt.Jag, min sambo o vår minsta dotter på prick  1 år då ska till Turkiet den 26.e augusti.,..undra,.,,dom har ju lire om jag ej minns fel..+ euro oxå..vill veta om nån anna vart där nyligen el. vet..ha hört att dom luras el. försöker mkt om man bet. med euro...samtidigt som jag hört att de bra att ha båda dessa valutor,,varför vet jag ej...önska tips o råd...hoppas nån vet lite. tack på förhand.

• Svar på tråden Ska till Turkiet..vilken valuta?
  • MelkersonsMamma

Hej!

Har varit i Turkland två gånger, Marmaris o Antalya. Tycker mycket om detta turistvänliga land.

Turkarna är så otroligt barnkära att ni kommer inte kunna sitta med dottern på restaurang utan att de busar med henne, rufsar henne i håret eller klappar henne på huvudet, gullar o pratar med henne osv. När jag var i Turkiet hade jag inga som helst planer på barn själv ÄNDÅ la jag märke till deras barnvänliga inställning.

Turkiska liran är väldigt osäker valuta och ändras nästan dagligen. Tror de har strykt de tre sista nollorna på sedlarna nu, förut var man alltid miljonär där. Vi växlade lira här hemma och även på plats. Vad vi la märke till var att turkarna själva inte har riktigt koll på euro/lira kursen, så de tar i lite när det gäller euro. Dessutom är det en himla skillnad på att runda av uppåt när det gäller miljoner lira eller när det gäller euro, det blir ju dyrare att runda av euron uppåt i Svenska pengar mätt.

När man går på basaren o ska pruta så frågar de alltid om man vill betala i Euro eller lira innan de börjar förhandla, för vår del var det ALLTID billigare att handla med lira - trots att de påstod sig ge schysstare pris i euro. Det berodde helt enkelt på att de hade dålig koll på valutan.

Oj så långt de blev. Men lycka till i allafall!

• lillagubben

Innan vi åkte till turkiet så sa dom på forex att man ska växla till euro här i sverige, och växla från euro till lira där nere.. Då skulle man visst tjäna på det.

Hoppas ni får en bra semester där nere=)

• AngelEye78

Hejsan
    Jag har just kommit hem från en resa till Turkiet, Side. De använder Lire och euro, även ibland dollar men inte så vanligt. I vanliga butiker så används mest euro märkte vi, vi var då i Manavgat som ligger i närheten av Side, på vanliga små affärer längst gatorna som inte har några dörrar s.a.s funkar både lire och euro men vi märkte att det är lättast att betala med lire för de har väldigt sällan växel på euro. På en restaurang vi var på, betalade vi med större eurosedel kommer inte ihåg om det var en 20 eller 50 sedel, sak samma... de hade inte växel på den så de fick springa till växelkontor... som hade stängt då:/ så vi fick växel tillbaka i lire istället. Vilket gör det svårt att veta om man blivit blåst eller inte. Man sätter ju inte igång och tokräknar när man står där som ett fån.

Vi fick rådet på Forex att växla mest till euro och lite till lire, men vi tycker inte att det stämde, skulle vart tvärt om istället. Vi växlade på arlanda på forex där, bättre tänkte vi eftersom kursen inte brukar ligga lika bra därnere.

Lurendrejare finns det överallt. Så man ska vara vaksam på vad man köper. Men jag säger bara en sak, PRUTA. Vi gjorde många fina klipp nu när vi var där.

Tex om en tröja som du vill ha kostar 30 lire (en lire ca 5 SEK) =150SEK.

Säg bara "för mycket", då säger de "ge mig ett pris vad du tycker den är värd", då säger du tex "15 turkiska lire", då säger de " jag kan inte sälja den för de priset, det är mitt inköpspris", då kan bu börja dra dig ut från butiken lite smått, liksom visa att du inte vill betala deras pris. De kommer fortsätta att tjata på om vad du är villig att betala för tröjan. Om du känner att du vill lägga max 20 turkiska lire, så lägg dig lite under det för att ha lite spelrum att förhandla... Om det skulle bli så att det hamnar på 20 turkiska lire så gå inte högre om säljaren är besvärlig, går du lite längst gatan så kommmer det garanterat finnas en exakt likadan tröja där som du kan försöka köpa där.. och då börjar förhandlingen igång igen...

Vart ska ni i turkiet?

Det är bara att höra av sig om du undrar nåt annat :)
    Trevlig resa

Svar på tråden Ska till Turkiet..vilken valuta?